Történeti háttér és gyártás
Az ALCO RSD-12 dízelmozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) gyártotta. A mozdony kifejlesztése a vasúti hatékonyság növelésére irányult a második világháború utáni időszakban, amikor a dízelmozdonyok egyre inkább felváltották a gőzmozdonyokat. Az RSD-12 típus 1956-tól kezdve készült, és elsősorban tehervonatok vontatására tervezték. A gyártás alatt a mozdonyokat különböző vasúttársaságok használták, leginkább az Egyesült Államokban.
Technikai jellemzők
Az ALCO RSD-12 dízelmozdony technikai jellemzői közé tartozik a dízel hajtásrendszer és a hat tengelyes (Co’Co’) tengelyelrendezés, amely nagy vonóerőt biztosít a mozdony számára. A mozdony maximális sebessége körülbelül 105 km/h volt, míg a teljesítménye elérte az 1800 lóerőt. A mozdony hossza körülbelül 18 méter, ami elegendő méretet biztosított a szükséges mennyiségű üzemanyag és egyéb rendszerek elhelyezéséhez. Az RSD-12 mozdonyok hagyományos fékrendszerrel voltak felszerelve, és nem rendelkeztek speciális utaskomforttal, mivel főként tehervonatokhoz használták őket.
Szolgálati történelem
Az ALCO RSD-12 leginkább az Egyesült Államokban volt elterjedt, ahol különféle vasúttársaságok használták tehervonatok vontatására. A mozdonyokat általában robusztus kivitelük és megbízhatóságuk miatt értékelték. Az RSD-12-es mozdonyokat az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején helyezték üzembe, és számos példány hosszú éveken keresztül szolgált, míg a technikai újítások és a korszerűbb mozdonyok megjelenése fokozatosan kiszorította őket a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy megőrzésre került volna bármely példány az ALCO RSD-12 mozdonyok közül, és nincsenek információk arról sem, hogy bármely múzeumban kiállították volna őket. Az ilyen típusú dízelmozdonyok általában nem élveznek akkora figyelmet, mint a gőzmozdonyok, így fennmaradásuk kevésbé valószínű.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az ALCO RSD-12 nem vált ikonikus mozdonnyá, mint néhány gőzössel vagy egyéb dízelmozdonnyal történt, mégis részét képezte annak a korszaknak, amikor a dízeltechnológia forradalmasította a vasúti közlekedést. Modellvasúti gyártók alkalmanként készítettek méretarányos másolatokat az RSD-12-ről, így a vasútmodellezők körében is ismert lehetett. Neves filmekben vagy könyvekben azonban nem jelent meg, és nem különösebben híres köznyelvi elnevezései sincsenek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1800 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | Kb. 18 méter |