Történeti háttér és gyártás
Az Atlantic Coast Line R-1 osztályú gőzmozdonyokat 1938-ban gyártották, az Egyesült Államokban. Ezt a típust kifejezetten az Atlantic Coast Line vasúttársaság igényeire fejlesztették ki, hogy hatékonyabb és gyorsabb személyszállítást biztosítsanak a déli államokban. Az R-1 osztályú mozdonyok gyártását az amerikai Baldwin Locomotive Works végezte. Ez a gyár híres volt a gőzmozdonyok fejlesztéséről és gyártásáról, és az R-1 osztály is az ő szakértelmük eredménye.
A teljes R-1 sorozatot mindössze egy év alatt gyártották le, 1938-ban, és a gyártás során összesen 12 példány készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az Atlantic Coast Line R-1 osztályú gőzmozdonyok technikailag fejlett konstrukciók voltak a maguk idejében. A mozdonyok 4-8-4 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy négy vezető kerék, nyolc hajtókerék és négy utánfutó kerék található rajtuk. Ez a kialakítás stabilitást és nagy sebességet biztosított.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Teljesítmény: Kiemelkedő teljesítményt nyújtott, ami lehetővé tette a nagy sebességű személyvonatok vontatását.
- Maximális sebesség: Az R-1 mozdonyok akár 160 km/h sebességre is képesek voltak.
Szolgálati történelem
Az Atlantic Coast Line R-1 osztályú gőzmozdonyokat főként az Egyesült Államok keleti partvidékén használták a személyszállításban. Gyorsvonati szolgálatot láttak el, és az Atlantic Coast Line vasúttársaság fővonalain közlekedtek. Ezek a mozdonyok kitűntek a megbízhatóságukkal és teljesítményükkel, amely alkalmassá tette őket a nagy távolságú, gyors személyszállításra.
A gőzmozdonyok korszaka azonban a második világháború után kezdett hanyatlani, és az 1950-es évek végére az R-1 osztályú gépeket is fokozatosan kivonták a forgalomból a modern dízelmozdonyokra áttérve. Az utolsó R-1 mozdony 1952-ben került kivonásra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az Atlantic Coast Line R-1 osztályú mozdonyokból nem maradt fenn megőrzött példány. Az R-1 mozdonyok nem élvezhették a modern vasúti megőrzési mozgalom érdeklődését, így valamennyi példányt leselejteztek vagy szétbontottak.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az R-1 osztályú mozdonyokból nem maradtak fenn működő példányok, a vasúti rajongók és modellezők körében továbbra is népszerűek. Számos modell vasúti gyártó készített méretarányos modelleket ezekről a híres mozdonyokról, amelyek a vaskerék-hobbyisták és gyűjtők körében keresett darabnak számítanak.
Az R-1 mozdonyok az amerikai vasúti történelem jelentős részét alkotják, és egyes rajongók úgy tartják, hogy ezek a mozdonyok hozzájárultak a két világháború közötti vasúti technológiai fejlesztésekhez.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1938 |
Tengelyelrendezés | 4-8-4 |
Teljesítmény | Magas |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Hivatkozások
Wikipedia: Atlantic Coast Line R-1 class
Képek
Források: Wikipédia, Google