Bavarian C I gőzmozdony

A Bavarian C I gőzmozdony a 19. század végének német vasúti mérnöki teljesítményeit testesíti meg, amely a Königlich Bayerische Staats-Eisenbahnen flottájában szolgált, hatékony és megbízható szállítási megoldásokat kínálva.

Történeti háttér és gyártás

A Bajor C I gőzmozdony egy jelentős mérföldkövet jelentett a német vasúttörténetben. Kifejlesztésére az 1840-es évek végén került sor, amikor a Bajor Államvasutak (Bayerische Staatsbahn) igényelt egy megbízható és erőteljes mozdonyt a vonalain történő személy- és teherszállításra. Az első példány gyártási évének 1847-et tekinthetjük, ami a korai gőzmozdonyok korszakába illeszti.

Bajorországban a gőzmozdony gyártását különböző vállalatok végezték, de legfőképpen a Maffei, amely Münchenben működött. A C I típusból összesen 202 darabot gyártottak, amelyeket különböző vonalakon használtak.

Technikai jellemzők

A Bajor C I gőzmozdony műszaki szempontból a korabeli technológia kitűnő példája volt. A mozdonyokat gőzhajtással látták el, amely a 19. század közepén a vasúti közlekedés alapvető formája volt.

Műszaki jellemzők:

Hajtásrendszer: Gőz
Tengelyelrendezés: 0-6-0
Teljesítmény: Nem specifikus adat érhető el, de a korabeli gőzmozdonyokhoz képest jelentős vonóerővel rendelkezett.
Maximális sebesség: Általában 45-55 km/h között
Méretek: A mozdony mérete a típustól függően változott.

Szolgálati történelem

A Bajor C I mozdonyokat elsősorban a Németország területén operáló Bajor Államvasutak használta. Szerepük elsősorban személy- és tehervonatok vontatása volt. Szolgálatban eltöltött idejük alatt a mozdonyok megbízhatónak és tartósnak bizonyultak, ami meghosszabbította szerepüket a német vasutak történetében.

A mozdonyok fokozatosan kerültek kivonásra a 19. század végén, a technológiai fejlődés és újabb, hatékonyabb mozdonytípusok megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem található megőrzött példány a Bajor C I mozdonyokból. Azonban a típus jelentőségét mutatja, hogy modellezési környezetben gyakran találkozunk vele.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bajor C I mozdonyok a német vasúti történelem fontos részei, és bár nem maradtak fenn működőképes példányok, a vasútbarátok és modellezők körében továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek. A mozdonyokat gyakran reprodukálják modellvasutakban.

A C I mozdonyok nem csak technikai szempontból jelentettek újdonságot, hanem hozzájárultak a német ipari fejlődéshez is, hiszen megbízhatóságuk és hatékonyságuk révén elősegítették az ipari termékek és az emberek gyorsabb szállítását.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1800–1849 – Korai vasút
Gyártási év 1847
Gyártott darabszám 202

Hivatkozások

A cikk forrása itt elérhető

Képek

Források: Wikipédia, Google