Történeti háttér és gyártás
A Bajor C I gőzmozdony egy jelentős mérföldkövet jelentett a német vasúttörténetben. Kifejlesztésére az 1840-es évek végén került sor, amikor a Bajor Államvasutak (Bayerische Staatsbahn) igényelt egy megbízható és erőteljes mozdonyt a vonalain történő személy- és teherszállításra. Az első példány gyártási évének 1847-et tekinthetjük, ami a korai gőzmozdonyok korszakába illeszti.
Bajorországban a gőzmozdony gyártását különböző vállalatok végezték, de legfőképpen a Maffei, amely Münchenben működött. A C I típusból összesen 202 darabot gyártottak, amelyeket különböző vonalakon használtak.
Technikai jellemzők
A Bajor C I gőzmozdony műszaki szempontból a korabeli technológia kitűnő példája volt. A mozdonyokat gőzhajtással látták el, amely a 19. század közepén a vasúti közlekedés alapvető formája volt.
Műszaki jellemzők:
– Hajtásrendszer: Gőz
– Tengelyelrendezés: 0-6-0
– Teljesítmény: Nem specifikus adat érhető el, de a korabeli gőzmozdonyokhoz képest jelentős vonóerővel rendelkezett.
– Maximális sebesség: Általában 45-55 km/h között
– Méretek: A mozdony mérete a típustól függően változott.
Szolgálati történelem
A Bajor C I mozdonyokat elsősorban a Németország területén operáló Bajor Államvasutak használta. Szerepük elsősorban személy- és tehervonatok vontatása volt. Szolgálatban eltöltött idejük alatt a mozdonyok megbízhatónak és tartósnak bizonyultak, ami meghosszabbította szerepüket a német vasutak történetében.
A mozdonyok fokozatosan kerültek kivonásra a 19. század végén, a technológiai fejlődés és újabb, hatékonyabb mozdonytípusok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem található megőrzött példány a Bajor C I mozdonyokból. Azonban a típus jelentőségét mutatja, hogy modellezési környezetben gyakran találkozunk vele.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bajor C I mozdonyok a német vasúti történelem fontos részei, és bár nem maradtak fenn működőképes példányok, a vasútbarátok és modellezők körében továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek. A mozdonyokat gyakran reprodukálják modellvasutakban.
A C I mozdonyok nem csak technikai szempontból jelentettek újdonságot, hanem hozzájárultak a német ipari fejlődéshez is, hiszen megbízhatóságuk és hatékonyságuk révén elősegítették az ipari termékek és az emberek gyorsabb szállítását.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1800–1849 – Korai vasút |
Gyártási év | 1847 |
Gyártott darabszám | 202 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google