Bavarian D IV gőzmozdony

A Bavarian D IV gőzmozdony a 19. századi német vasúti mérnöki tudás remeke, amely a bajor vonalakon szolgált, lenyűgözve a közönséget teljesítményével és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian D IV gőzmozdony az 1870-es évek végén indult fejlődés részeként jött létre. A mozdonyt a Németország déli részén található Bajorország államvasútja számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen a növekvő vasúti szállítási igényeknek. A mozdony 1878-ban készült el, és a München melletti Maffei gyárban gyártották le őket. A gyártás során összesen 64 darabot készítettek el, amit kizárólag a Bajor Államvasút használt.

Technikai jellemzők

A Bavarian D IV egy gőzmozdony, amelyet a 2-4-0 tengelyelrendezéssel terveztek. Ez a konfiguráció elegendő tapadást biztosított a mozdony számára, hogy hatékonyan kezelje a különféle terheléseket. A mozdony maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami akkoriban elég gyorsnak számított. A D IV egy egyszerű hengeres gőzgéppel működött, amelyhez két hajtótengely tartozott, és a gőznyomás mintegy 10 bar volt. Ezek a mozdonysorozatok viszonylag rövid tengelytávval készültek, hogy könnyebben tudjanak manőverezni a szűkebb vasúti hálózatokon.

Szolgálati történelem

A Bajor Államvasút különféle szolgálati területein alkalmazta a Bavarian D IV gőzmozdonyokat. Elsősorban személyszállító és könnyű tehervonatok vontatására használták őket. A szolgálatuk során megbízhatónak és hatékonynak bizonyultak. A D IV mozdonyok fokozatosan kerültek kivonásra az 1920-as években, amikor a modernebb és erősebb típusok megjelentek a vasúti hálózatban. Az utolsó darabokat valamikor az 1930-as években selejtezték ki.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Bavarian D IV mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. Emiatt ezek az ikonikus mozdonyok csak a történelem részeként, a korabeli dokumentációk és fényképek által élhetnek tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian D IV mozdonyok a 19. század végi vasúti fejlődés egyik jellemző példái. Bár közvetlen kulturális hatásuk nem említésre méltó, a vasúttörténészek körében érdeklődés övezi őket, mivel egy korabeli, sikeres vasúti technológia példái. A modellvasút-gyártók számára is érdekes lehet, de tudomásom szerint nincs jelenleg gyártott modelljük.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 2-4-0
Maximális sebesség 60 km/h
Gyártási év 1878
Gyártott darabszám 64

Hivatkozások

További részletek a Bavarian D IV-ről

Képek

Források: Wikipédia, Google