Történeti háttér és gyártás
A Bavarian D IX gőzmozdony egy 1888-ban gyártott vasúti jármű volt, melyet a Bajor Állami Vasút (Bayerische Staatsbahn) számára fejlesztettek ki. Fő célja a könnyű vonatok és a helyi közlekedés igényeinek kielégítése volt. A gyártást a Krauss vállalat végezte Münchenben. E mozdonytípus tervezésénél a könnyű szerkezet és a hatékony gőz használat volt a fókuszban. A D IX sorozatból összesen 39 példány készült 1888 és 1899 között.
Technikai jellemzők
A Bavarian D IX egy gőzmozdony, amely egyszerű, két hengeres, nedvesgőz rendszerrel működött. A mozdony a Cn2t tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy három hajtott tengellyel volt felszerelve. Maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt. A mozdony teljes hossza 8,454 méter, a tömege pedig körülbelül 24 tonna volt. A víztartály kapacitása 2,3 köbméter, míg a szén tárolására 0,8 tonna kapacitású széntartály szolgált.
Szolgálati történelem
A Bavarian D IX mozdonyokat a Bajor Állami Vasút különböző szegmenseiben használták, főként helyi és rövid távú személyvonatok húzására. Az alacsony teljesítményük miatt főként könnyebb, hegyvidéki vonalakon alkalmazták őket. Az idő múlásával, a fejlődő vasúti technológiával ezek a mozdonyok kevésbé lettek hatékonyak, így fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A legtöbb D IX mozdonyt az 1920-as évek végéig selejtezték ki.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Bavarian D IX mozdonyok közül sajnos egyetlen egy sem maradt fenn napjainkban, így múzeumi szereplésük sincs. Ez a typológiai érdekesség csupán történelmi dokumentációkban és fényképeken él tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Bavarian D IX mozdonyok közvetlen kulturális hatása korlátozott, ezek az egyszerű, kompakt gőzmozdonyok hozzájárultak a helyi közlekedés fejlődéséhez Bajorországban. Modellvasúti körökben kevésbé elterjedtek, de néhány speciális modellkészítő cég időnként elkészített méretarányos verziókat, főként olyan gyűjtők számára, akik a bajor vasúti történelem iránt érdeklődnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés: | 0-6-0T |
Maximális sebesség: | 45 km/h |
Hossz: | 8,454 m |
Tömeg: | 24 t |
Víztartály kapacitás: | 2,3 m³ |
Széntartály kapacitás: | 0,8 t |