Bavarian D IX gőzmozdony

A Bavarian D IX gőzmozdony a 19. század végén mutatkozott be, és jelentős szerepet játszott Bajorország ipari fejlődésében kompakt és hatékony kialakításával.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian D IX gőzmozdony egy 1888-ban gyártott vasúti jármű volt, melyet a Bajor Állami Vasút (Bayerische Staatsbahn) számára fejlesztettek ki. Fő célja a könnyű vonatok és a helyi közlekedés igényeinek kielégítése volt. A gyártást a Krauss vállalat végezte Münchenben. E mozdonytípus tervezésénél a könnyű szerkezet és a hatékony gőz használat volt a fókuszban. A D IX sorozatból összesen 39 példány készült 1888 és 1899 között.

Technikai jellemzők

A Bavarian D IX egy gőzmozdony, amely egyszerű, két hengeres, nedvesgőz rendszerrel működött. A mozdony a Cn2t tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy három hajtott tengellyel volt felszerelve. Maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt. A mozdony teljes hossza 8,454 méter, a tömege pedig körülbelül 24 tonna volt. A víztartály kapacitása 2,3 köbméter, míg a szén tárolására 0,8 tonna kapacitású széntartály szolgált.

Szolgálati történelem

A Bavarian D IX mozdonyokat a Bajor Állami Vasút különböző szegmenseiben használták, főként helyi és rövid távú személyvonatok húzására. Az alacsony teljesítményük miatt főként könnyebb, hegyvidéki vonalakon alkalmazták őket. Az idő múlásával, a fejlődő vasúti technológiával ezek a mozdonyok kevésbé lettek hatékonyak, így fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A legtöbb D IX mozdonyt az 1920-as évek végéig selejtezték ki.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Bavarian D IX mozdonyok közül sajnos egyetlen egy sem maradt fenn napjainkban, így múzeumi szereplésük sincs. Ez a typológiai érdekesség csupán történelmi dokumentációkban és fényképeken él tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Bavarian D IX mozdonyok közvetlen kulturális hatása korlátozott, ezek az egyszerű, kompakt gőzmozdonyok hozzájárultak a helyi közlekedés fejlődéséhez Bajorországban. Modellvasúti körökben kevésbé elterjedtek, de néhány speciális modellkészítő cég időnként elkészített méretarányos verziókat, főként olyan gyűjtők számára, akik a bajor vasúti történelem iránt érdeklődnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés: 0-6-0T
Maximális sebesség: 45 km/h
Hossz: 8,454 m
Tömeg: 24 t
Víztartály kapacitás: 2,3 m³
Széntartály kapacitás: 0,8 t

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_D_IX