Bavarian D X gőzmozdony

A Bavarian D X gőzmozdony a 19. század végi technológia csodája, amely jelentősen hozzájárult Bajorország vasúti fejlődéséhez innovatív kialakításával és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian D X gőzmozdonyt a német Bajor Államvasutak számára fejlesztették ki az 1890-es évek elején. A mozdonyokat a Maffei gyár készítette, amely Münchenben található, és amely a korszak egyik meghatározó mozdonygyártó vállalata volt. Az első példányok gyártási éve 1890 volt.

A mozdonyok az akkoriban növekvő vasúti forgalom emelkedő igényeinek kielégítésére készültek. A Bavarian D X tervezése során különös figyelmet fordítottak a mozdonyok teljesítményére és hatékonyságára, hogy a Bajor Államvasutak hálózatában rugalmasan és hatékonyan lehessenek alkalmazni. A sorozatból összesen 30 darab készült, amelyek mindegyike a Maffei gyárban készült.

Technikai jellemzők

A Bavarian D X egy 2-4-0 hajtásrendszerű gőzmozdony volt, ahol a „2-4-0” a tengelyelrendezést jelöli: elöl két nem hajtott tengely, középen négy hajtott tengely és hátul nincs további tengely.

Ez a mozdonytípus gőzmeghajtással működött, és kifejezetten a személyszállító vonatok számára fejlesztették. A maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt. A D X típus gőznyomásának és kazánjának méretei lehetővé tették a jelentős mennyiségű víz és szén tárolását, amely hosszabb utak megtételére is alkalmassá tette a mozdonyt anélkül, hogy gyakran meg kellett volna állnia tankolni.

Szolgálati történelem

A Bavarian D X mozdonyokat elsősorban a Bajor Államvasutak által üzemeltetett hálózatokban használták. Főként utasforgalomra, személyvonatok vontatására vették igénybe. Különösen jól teljesítettek a hegyi és dombos területeken, ami Bajorországban gyakori volt.

A mozdonyok az 1890-es évektől egészen a 20. század közepéig szolgálták a német vasúti szektort. Az ipari forradalom előrehaladtával, és a dízel illetve elektromos mozdonyok fejlődésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból az 1930-as évek végére.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Bavarian D X mozdonyokból nem maradtak fenn megőrzött példányok a mai napra. A vasúttörténeti múzeumokban sem található belőle kiállított darab. A megőrzés hiánya részben a mozdonyok korábbi selejtezésének, valamint a két világháború közötti időszaknak is köszönhető, amikor sok régi mozdonyt elbontottak.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Bavarian D X típusú mozdonyok már nincsenek jelen az aktív vasúti közlekedésben, a modellvasút-kedvelők körében népszerűek maradtak. Számos modellvasút-gyártó kínálatában megtalálhatóak a Bavarian D X méretarányos modelljei, amelyek a vasúti hagyományok tisztelőinek és gyűjtőknek biztosítanak nosztalgikus élményt.

A Bavarian D X mozdonyról nem maradtak fenn különösebb kulturális emlékek filmekben vagy irodalmi művekben, de technikai megoldásai és korszerűsége a maga idejében jelentős lépést jelentett a vasúttechnika fejlődésében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1890
Tengelyelrendezés 2-4-0
Maximális sebesség 70 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_D_X