Bavarian P 3/5 N gőzmozdony

A Bavarian P 3/5 N gőzmozdony a 20. század elején jelentős előrelépést hozott a német vasúttechnológiában, ötvözve a korszerű formatervezést és a hatékony teljesítményt.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian P 3/5 N gőzmozdonyt a 20. század elején fejlesztették ki a Bajor Államvasutak (Bayerische Staatseisenbahnen) számára, hogy kielégítsék a személyszállítás növekvő igényeit. A mozdonyt a Maffei Company gyártotta Münchenben, 1905-ben kezdődött a gyártása. A P 3/5 N típusú mozdony a könnyű és közepes személyszállító vonatok szolgálatára készült.

A mozdonyok gyártása 1911-ig tartott, és összesen 108 darabot építettek belőle. A Bajor Államvasutak volt a fő megrendelő, majd később a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) is átvette ezeket a mozdonyokat, miután az 1920-as években államosításra került sor.

Technikai jellemzők

A Bavarian P 3/5 N gőzmozdonyok több technikai újítást tartalmaztak, amelyek abban az időben fejlettek voltak. A mozdony két hengeres kompaund gőzmozdonynak számított, amely azt jelenti, hogy a gőz először egy magasnyomású, majd egy alacsony nyomású hengerben dolgozik, ami hatékonyabb energiafelhasználást eredményez.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Nem található pontos adat
  • Tengelyelrendezés: 4-6-0 (vagyis négy futótengely és hat hajtótengely)
  • Maximális sebesség: Nem található pontos adat
  • Méretek: Nem található pontos adat
  • Fékrendszer: Légnyomásos fékrendszer

Szolgálati történelem

A Bavarian P 3/5 N mozdonyok főként Bajorország területén szolgáltak, de a Német Birodalmi Vasút idején más területeken is bevetésre kerültek. A mozdonyok jól teljesítettek a személyszállító vonatoknál, de az 1930-as évek végére kezdtek elavulttá válni a modern gőz- és dízelmozdonyok megjelenése miatt.

Az utolsó P 3/5 N példányokat az 1950-es évek során vonták ki a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok és elektromos mozdonyok szélesebb körben elérhetővé váltak, és átvették a korábbi gőzmozdonyok szerepét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Úgy tudni, hogy a Bavarian P 3/5 N mozdonyokból egy sem maradt meg működőképes állapotban, és jelenleg egyetlen példány sem található múzeumokban. A mozdonyok eredetileg nem tartoztak azok közé, amelyeket prioritásként megőriztek volna a vasúti történelem számára, így sajnos nincs lehetőségünk találkozni velük a múzeumi vasutak részeként.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian P 3/5 N mozdonyok nem tettek szert olyan széles körű ismertségre és népszerűségre, mint néhány más ikonikus gőzmozdony. Ennek ellenére a vasúti modellezés világában előfordulhatnak ezek a mozdonyok, különösen német gyártók kínálatában.

A mozdonyok tervezése és teljesítménye hozzájárult a német vasúti technológiai fejlődéshez a 20. század elején, továbbá segítette a személyszállítás fejlődését, amely fontos szerepet játszott a bajor régió gazdasági növekedésében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_P_3/5_N