Bavarian PtL 2/2 gőzmozdony

A Bavarian PtL 2/2 gőzmozdony az 1900-as évek elején különleges mérnöki bravúrként szolgált, mivel páratlanul kanyargós pályákon is kiválóan teljesített Bajorországban.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian PtL 2/2, más néven „Glaskasten” (üvegdoboz), egy jellegzetes német gőzmozdony volt, amelyet először 1905-ben gyártottak. A mozdonyt a Bajor Királyi Államvasutak (Königlich Bayerische Staats-Eisenbahnen) megrendelésére készítették, hogy könnyű vonatok húzására szolgáljon, különösen a kisebb, mellékvonalakon.

A mozdonyt a Maffei gyár készítette, amely Münchenben székelt. A típus kifejlesztésének célja az volt, hogy egy kompakt, hatékony és egyszerűen karbantartható mozdonyt hozzanak létre, amely tökéletesen alkalmas a rövid távú személyszállításra.

Összesen 97 darab PtL 2/2 készült, amelyek közül 96 darab 1905 és 1915 között került gyártásra.

Technikai jellemzők

A Bavarian PtL 2/2 egy gőzmozdony, amely két tengellyel rendelkezik. Az egyszerű kialakításához hozzátartozott a „két tengely, két tengelykapcsolással” elrendezés. Az ilyen típusú mozdonyok maximális sebessége körülbelül 50 km/h volt.

A mozdony méretei is a kompakt kialakítást tükrözték. Az egyedi „Glaskasten” becenév a mozdony nagyméretű vezetőfülkéjére utal, amely rendkívül jó kilátást biztosított a mozdonyvezető számára.

A mozdony gőzzel működött, és széntüzelésű kazánja volt. Bár részletesebb műszaki adatokat nem találtunk, ismert, hogy ezek a mozdonyok egyszerű, de megbízható kialakítással rendelkeztek, amelyet könnyű karbantartani.

Szolgálati történelem

A Bavarian PtL 2/2 mozdonyokat elsősorban Németországban, a Bajor Királyi Államvasutaknál használták. A könnyű személyvonatok és helyi teherforgalom mozgatására alkalmazták őket. A mozdonyok hosszú ideig szolgáltak, és az egyszerű tervezésük révén könnyen karbantarthatóak voltak.

A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a szolgálatból a 20. század közepén, ahogy a vasúti technológia fejlődött, és az elektromos és dízel mozdonyok váltak elterjedtebbé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Bavarian PtL 2/2 mozdonyok közül néhány megmaradt, és ma muzeális kiállításokon tekinthetők meg. Németországban legalább egy példány található a múzeumban, amely megőrzi a mozdony történelmi jelentőségét és különleges megjelenését.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian PtL 2/2-t gyakran „Glaskasten”-ként emlegetik, ami az üvegdoboz-t jelent. Ez az elnevezés a mozdony nagyméretű ablakairól ered. A mozdonyok modellvasutas körökben is népszerűek, több gyártó készített méretarányos modelleket, amelyek visszaadják a mozdony jellegzetes megjelenését.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_PtL_2/2

Képek

Források: Wikipédia, Google