Caledonian Railway 294 and 711 Classes gőzmozdony

A Caledonian Railway 294 és 711 Classes gőzmozdonyok a 20. század elején jelentős szerepet játszottak Skócia vasúti hálózatának fejlődésében, kiemelkedő teljesítményükkel és megbízhatóságukkal.

Történeti háttér és gyártás

A Caledonian Railway 294 és 711 osztályú gőzmozdonyokat először 1883-ban kezdték gyártani a Skóciában működő Caledonian Railway számára. A mozdonyokat a St. Rollox műhelyekben tervezték és gyártották Glasgow-ban. E mozdonyok tervezését Dugald Drummond mérnök irányította, aki a korszak egyik prominens vasútmérnöke volt. Az 1880-as években a szállítmányozási igények növekedése miatt szükség volt új, erőteljesebb mozdonyokra, melyek képesek nagyobb terhelésű vonatok vontatására.

Összesen 80 darabot gyártottak ebből a mozdonytípusból, amelyeket eredetileg személyszállítási célokra szántak, de a teherforgalomban is kiválóan teljesítettek. Ezeket a mozdonyokat főként a skót vasutak használták, de a technikai innovációk miatt más brit vasúttársaságok érdeklődését is felkeltették.

Technikai jellemzők

A Caledonian Railway 294 és 711 osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, amelyek a 4-4-0 tengelyelrendezést alkalmazták. Ez a tengelyelrendezés biztosította a stabilitást és a megfelelő teljesítményt mind személyszállító, mind pedig teherhúzó üzemmódban. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt, ami a korabeli viszonyok között kiemelkedő teljesítménynek számított.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-4-0
  • Maximális sebesség: 80 km/h
  • Fékrendszer: Mechanikus fékek
  • Méretek: Nincs pontos adat

Szolgálati történelem

A Caledonian Railway 294 és 711 osztályú mozdonyok kezdetben a Skóciában található városok közötti személyszállítás ellátására lettek tervezve. Az évek során a mozdonyokat széles körben alkalmazták a Caledonian Railway hálózatán, mind személy-, mind pedig teherforgalomban. Mivel robusztusak és megbízhatóak voltak, még sokáig szolgálatban maradtak a modernebb dízel és elektromos mozdonyok megjelenése után is.

Több mozdonyt átalakítottak és modernizáltak hosszabb szolgálati idő érdekében, azonban végül az 1960-as évek végére kivonták őket a forgalomból, amikor a vasúti közlekedés átalakulása és az új technológiák megjelenése szükségtelenné tette a korábbi gőzmozdonyok használatát.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Caledonian Railway 294 és 711 osztályú mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn teljes, működőképes állapotban. Egyes részeik azonban különböző múzeumokban lehetnek kiállítva, ám konkrét adatokat nem találhatóak erről. E mozdonyok emléke azonban tovább él a vasúttörténeti kiállításokon és az őket bemutató irodalomban.

Érdekességek és kulturális hatás

A Caledonian Railway 294 és 711 osztályú mozdonyok a brit vasútfejlesztés fontos részét képezték. Annak ellenére, hogy nincs fennmaradt példány, a gőzmozdonyok iránti rajongás miatt több modellvasút-gyártó is készített ezekről a típusokról méretarányos másolatokat. Továbbá, vasúti fanatikusok körében a Caledonian mozdonyok különleges helyet foglalnak el, mint a 19. század végi vasúttechnológia kiemelkedő példái.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Forrás: Caledonian Railway 294 and 711 Classes

Képek

Források: Wikipédia, Google