Történeti háttér és gyártás
A Caledonian Railway 439 Class gőzmozdonyt az 1890-es évek közepén fejlesztették ki a Skóciában működő Caledonian Railway részére. E mozdonysorozat gyártására 1895-ben került sor. A William Pickersgill által tervezett mozdonyok célja az elővárosi és rövid távolságú személyszállítás hatékonyságának növelése volt. A mozdonyokat főként a St. Rollox műhelyekben építették, és összesen 92 darab készült belőlük. A Caledonian Railway volt az elsődleges megrendelő, mely ezzel a sorozattal kívánta kielégíteni a gyorsan növekvő közlekedési igényeket a régióban.
Technikai jellemzők
A 439 Class gőzmozdonyok 0-4-4T tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy vezető kerékpárral rendelkeztek. A mozdonyok gőzhajtásúak voltak, ami a 19. század egyik legelterjedtebb hajtási módszere. Teljesítményük elegendő volt az elővárosi szakaszok gyors leküzdéséhez is, bár pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre. Magasságuk, hosszúságuk és egyéb méreteik nem közismertek, de az ilyen típusú mozdonyok általában kompaktak voltak az adott használati igények miatt. Az utasok számára különböző osztályokat kínáltak, de a pontos férőhelyszám és osztályfelosztás nem fellelhető. A mozdonyok szintén korszerű fékrendszerrel és vezérlési mechanizmussal lettek ellátva, ami a biztonságot és az üzemeltetési hatékonyságot szolgálta.
Szolgálati történelem
A Caledonian Railway 439 Class mozdonyok leginkább Skóciában, a Caledonian Railway vonalain szolgáltak. Szereplésük során megbízhatónak és hatékonyan működtek, főleg az elővárosi személyszállításban. Mozdonyok kivezetése a forgalomból az 1940-es években kezdődött, amikor a modernizáció és a dízelmozdonyok elterjedése miatt egyre inkább háttérbe szorultak. Néhány darabot modernizáltak és hosszabb ideig szolgálatban tartottak, míg másokat selejteztek. Balesetek vagy jelentős műszaki hibák nem jellemzőek e sorozatra, ami hozzájárult a pozitív hírnevükhöz.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egy példányát a sorozatnak, a No. 419-et, megőrizték és jelenleg a Skót Vasútmúzeumban található. Ez a mozdony nosztalgikus események alkalmával gyakran működőképes állapotban bemutatásra kerül, így a rajongók és a történelmi közlekedés iránt érdeklődők is megtekinthetik. A fennmaradt példány fontos része a skót vasúti örökségnek, és a nemzeti kulturális értékek között tartják számon.
Érdekességek és kulturális hatás
A Caledonian Railway 439 Class mozdonyairól nem sok érdekesség vagy különleges történet ismert. Azonban modellvasúti változataik népszerűek a vasúti modellezők körében, és a Britannia mozdonykészítők gyakran alkotnak méretarányos másolatokat. A sorozatnak nincs ismert beceneve, de a skót vasúti rajongók körében gyakran emlegetik történelmi jelentősége miatt. Néhány modellgyártó kínálja a 439 Class mozdonyok kicsinyített változatait, így továbbörökítve ezt az ikonikus skót mozdonyt a következő generációk számára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google