Canadian National class O-19 0-6-0 gőzmozdony

A Canadian National class O-19 0-6-0 gőzmozdony a múlt század elején vált a helyi vasútállomások kiszolgálójává, precízen teljesítve tolatási és teherszállítási feladatait.

Történeti háttér és gyártás

A Canadian National class O-19 0-6-0 gőzmozdony a 20. század elejének egyik figyelemre méltó ipari terméke volt. 1919-ben gyártották, amikor a vasúti közlekedés még mindig a gőz erejét használta, hogy az árukat és az utasokat a kontinensen átjuttassa. Ezt a modellt elsősorban a Canadian National Railway (CNR) részére készítették, ami akkoriban Kanada legnagyobb vasúttársasága volt.

Az O-19 osztályú mozdonyokat a Quebecben található Montreal Locomotive Works gyártotta. Ez a cég híres volt különféle vasúti járművek előállításáról, és komoly hírnévvel rendelkezett a gőzmozdonyok világában. A mozdonyok leginkább teherszállításhoz készültek, mivel az 0-6-0 tengelyelrendezés kifejezetten alkalmas volt nehezebb vonatok vontatására rövidebb távolságokon vagy éppen ipari területeken.

Technikai jellemzők

A Canadian National class O-19 0-6-0 gőzmozdony műszaki szempontból az egyszerűség és a hatékonyság jegyében készült. Az 0-6-0 tengelyelrendezés tipikusan hat hajtott kerékből állt, amely nélkülözte a mozdonyok számára jellemző vezető- vagy futókerékeket.

Főbb jellemzők:

Hajtásrendszer: Gőzhajtás
Tengelyelrendezés: 0-6-0 (három tengely, mind hajtott)
Teljesítmény: Általában a teherszállításhoz igazítva
Méretek: Nem áll rendelkezésre pontos adat
Sebesség: A maximális sebességre vonatkozó konkrét adat nem érhető el, de jellemzően alacsonyabb volt, mint a gyorsvonatoké

A mozdonyok egy mechanikus fékrendszert használtak, és a kor technológiáihoz mérten robusztus, megbízható konstrukciót képviseltek.

Szolgálati történelem

Az O-19-es osztályú mozdonyokat Kanada különböző térségeiben alkalmazták, főleg ipari és teherszállítási célokra. Jellemzően rövid távú szállítási feladatokra használták őket, ahol a gyorsulás és a vonóerő volt a legfontosabb szempont.

Ezek a mozdonyok évtizedeken át szolgálták a Canadian National Railway-t, míg végül a modern dízel- és villamos mozdonyok meg nem előzték őket technológiailag. A pontos kivonási időszakra vonatkozóan nincs adat, de valószínűleg a 20. század közepére vonultak nyugdíjba.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelen információ alapján nem található megőrzött példány az O-19-es osztályú mozdonyból semmilyen múzeumban, és nincs adat arról sem, hogy nosztalgiavonatok részeként működnének.

Érdekességek és kulturális hatás

Az O-19-es sorozatú gőzmozdony nem szerepel széles körben a köznyelvben vagy a populáris kultúrában. Nem találtam adatokat arra vonatkozóan, hogy ismert szereplője lenne bármely filmnek, könyvnek vagy egyéb médiának. Modellvasúti körökben sem látszik különösen népszerűnek, ami valószínűleg a mozdony specifikus felhasználási területének és relatív ismeretlenségének tudható be.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Canadian National class O-19 0-6-0 gőzmozdony

Képek

Források: Wikipédia, Google