CGR 1st Class 0-4-0ST 1875 gőzmozdony

A CGR 1st Class 0-4-0ST 1875 gőzmozdony a 19. század ikonikus járműve, amely jelentős szerepet játszott a dél-afrikai vasúthálózat fejlesztésében.

Történeti háttér és gyártás

A CGR 1st Class 0-4-0ST 1875 gőzmozdonyt a Cape Government Railways (CGR) számára fejlesztették ki. A mozdonyt 1875-ben gyártotta a Kitson and Company, egy neves brit mozdonygyártó vállalat. Ez a típus a CGR egyik első mozdonytípusa volt, melyet kifejezetten a dél-afrikai vasúti igények kielégítésére terveztek.

A gyártási helyszín Leeds, Anglia volt, amely akkoriban a mozdonygyártás egyik központja volt. Az ilyen mozdonyok beszerzése a növekvő ipari és szállítási igényeket szolgálta, különösen a nyersanyagok bányászatának támogatására.

Technikai jellemzők

A CGR 1st Class 0-4-0ST egy gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet úgy terveztek, hogy nagy hatékonyságú legyen a viszonylag rövid távú, de intenzív ipari szállítási feladatok során. A „0-4-0ST” tengelyelrendezés azt jelenti, hogy a mozdony négy hajtott tengellyel és kormánytengely nélkül rendelkezett.

A mozdony kompakt mérete lehetővé tette a szűk helyeken való manőverezést, ami különösen fontos volt a bányák és ipari telephelyek kiszolgálása során. Az „ST” megjelölés a „Saddle Tank” kifejezést jelöli, ami arra utal, hogy a víztartály a kazán tetején helyezkedett el, ezzel optimalizálva térfogatát és súlyát.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat főként Dél-Afrikában alkalmazták az ipari és bányászati területek kiszolgálására. A CGR 1st Class 0-4-0ST mozdonyok jelentős szerepet játszottak a nyersanyagok, például szén és ásványi anyagok szállításában. Bár nem voltak nagy sebességű járatok, robusztus teljesítményük és a helyi igényekhez való alkalmazkodásuk miatt rendkívül hasznosak voltak.

A mozdonyokat az 1900-as évek elejére fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel újabb és nagyobb teljesítményű modellek érkeztek. Az ilyen típusú mozdonyok fennmaradása jelentős mértékben függött a helyi igényektől és karbantartási lehetőségektől.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a CGR 1st Class 0-4-0ST gőzmozdonyok közül jelenleg nem ismertek megőrzött példányok. Akkoriban az ipari mozdonyokat gyakran elhasználták, és amikor már nem voltak gazdaságosak, selejtezték őket. A múzeumokban való jelenlétük ezért nem dokumentált.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a CGR 1st Class 0-4-0ST nem rendelkezik széleskörű kulturális hatással, azért érdekes, hogy a „Saddle Tank” kialakítás a mozdonyok egyik ikonikus dizájnja volt az ipari mozdonyok körében. Ezek a mozdonyok sok modellvasúti rajongó fantáziáját is megmozgatták, bár konkrét modellje nem vált széles körben elterjedtté.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-4-0ST

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/CGR_1st_Class_0-4-0ST_1875

Képek

Források: Wikipédia, Google