CGR 1st Class 2-6-0ST gőzmozdony

A CGR 1st Class 2-6-0ST gőzmozdony az 1900-as évek elején forradalmasította a dél-afrikai vasútközlekedést, különleges kialakításával és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A CGR 1st Class 2-6-0ST gőzmozdony az 1870-es években készült a Cape Government Railways (CGR) számára. A mozdonyok kifejlesztése mögött az igény állt, hogy a Dél-afrikai vasútvonalak forgalmát hatékonyabban tudják kiszolgálni. Az 1876-os gyártás tényét figyelembe véve ezek a mozdonyok a gőzmozdonyok fénykorának idején születtek.

A gyártás a Neilson and Company cégnél zajlott, amely Glasgow-ban, Skóciában székel. Ez a vállalat akkoriban elismert volt a gőzmozdonyok gyártásában. Az 1st Class 2-6-0ST mozdonyokat a Dél-afrikai vasút számára tervezték, hogy támogassák a növekvő közlekedési igényeket. A CGR megrendelése alapján készült mozdonyok darabszáma pontosan nem ismert, azonban az ilyen korabeli konstrukcióknál jellemzően kisebb sorozatok készültek.

Technikai jellemzők

A CGR 1st Class 2-6-0ST egy gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet a korabeli technológia csúcsának tekintettek. A „2-6-0” jelölés a tengelyelrendezést írja le, ami azt jelenti, hogy a mozdony két vezető, hat hajtó és nulla követő tengellyel rendelkezett. Az „ST” a „saddle tank” rövidítése, ami a víztartály elhelyezkedésére utal, amely a kazán tetején volt.

A mozdonyok teljesítménye akkoriban megfelelő volt a közepes teher- és személyszállítási feladatok ellátására. A maximális sebesség és hatótávolság adatai nem ismertek pontosan, de a gőzmozdonyok általános jellemzői alapján ezek valószínűleg nem haladták meg a 50–60 km/h-t. A kazán méretei és a tüzelőanyag-tárolók kapacitása a távolsági utakhoz is elegendő volt.

Szolgálati történelem

Ezeket a mozdonyokat Dél-Afrikában használták, ahol a CGR a vasúti közlekedés jelentős részét bonyolította le. A mozdonyokat főként tehervonatok vontatására, de bizonyos esetekben személyszállító vonatokhoz is alkalmazták. A szolgálatban töltött időszak alatt a technológia fejlettsége miatt a mozdonyok teljesítménye megfelelő volt az ottani viszonyokhoz.

A pontos kivonási dátum nem áll rendelkezésre, de valószínűsíthető, hogy a 20. század első felében fokozatosan kivonták őket a forgalomból, mivel új, modernebb technológiák jelentek meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint nincs megőrzött példány a CGR 1st Class 2-6-0ST mozdonyokból. Ez gyakran előfordul a korabeli mozdonyokkal, mivel a technológiai haladás és az amortizáció miatt sokukat leselejtezték vagy szétbontották.

Érdekességek és kulturális hatás

A CGR 1st Class 2-6-0ST mozdonyok különösebb kulturális hatás vagy ismertség nélkül maradtak fenn. A korabeli vasúti technológiák iránt érdeklődők körében azonban, mint a gőzmozdonyok példái, még mindig említésre méltóak. Modellvasúti változatok vagy pontos rekonstrukciók valószínűleg nem léteznek, mivel ezek a mozdonyok kifejezetten a dél-afrikai piacra készültek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 2-6-0

Hivatkozások

CGR 1st Class 2-6-0ST

Képek

Források: Wikipédia, Google