CGR 2-6-0ST 1902 gőzmozdony

A CGR 2-6-0ST 1902 gőzmozdony különleges helyet foglal el a vasúttörténetben, hiszen innovatív kialakítása révén hozzájárult a dél-afrikai vasútvonalak hatékonyságának növeléséhez a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A CGR 2-6-0ST 1902 gőzmozdony egy különleges építési projekt keretében készült el 1902-ben, a Cape Government Railways (CGR) számára, Dél-Afrikában. A mozdonysorozatot főként ipari célokra használták, mint például bányászati és feldolgozó ipari feladatok. A mozdonynak a 2-6-0 kerék elrendezése (Mogul) adta a nevét, amelyet a középső kerékpár különösen alkalmassá tett a nehéz terhek vontatására. A mozdonysorozat kifejlesztése a megnövekedett szállítási igények és az iparnövekedés miatt vált szükségessé.

Technikai jellemzők

A CGR 2-6-0ST 1902 egy gőzüzemű mozdony, amelyet a Mogul kerékelrendezés jellemez (2-6-0). Az „ST” jelölés a Saddle Tank típusra utal, ahol a víztartály a kazán fölött található, javítva a mozdony súlyelosztását és stabilitását. Bár nem állnak rendelkezésre részletes technikai adatok, a Mogul típusú mozdonyok általában közepes sebességre és nagyobb rakományok szállítására voltak optimalizálva, ami ideálissá tette őket az ipari használatra.

Szolgálati történelem

A CGR 2-6-0ST 1902 mozdonyok főként Dél-Afrikában szolgáltak, ahol ipari és bányászati munkákhoz használták őket. Ezek a mozdonyok különösen a nehéz terhek szállításában jeleskedtek, ami megkönnyítette a bányászat és az áruszállítás feladatainak végrehajtását a régióban. A szolgálatból való kivonásuk pontos ideje nem ismert, de jellemzően az ilyen típusú mozdonyokat hosszabb ideig használták az ipari vasutaknál.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely példány megőrzésre került volna. A mozdonyok többsége valószínűleg leselejtezésre került a modernizáció során.

Érdekességek és kulturális hatás

A CGR 2-6-0ST 1902 mozdonyok nem igazán váltak a kulturális vagy modellezői érdeklődés tárgyává. A típus főként ipari környezetben működött, így kevésbé vált ismertté a nagyközönség számára. A modellvasút-piacon sem jelentek meg méretarányos változatai.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

CGR 2-6-0ST 1902 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google