Történeti háttér és gyártás
A China Railways MT1 dízelmozdony egy jelentős mérföldkő volt a kínai vasúti közlekedés történetében. A mozdonyt 1936-ban gyártották, főként a japán invázió következményeként fellépő szükségletek kielégítésére. A dízelmozdonyok fejlesztésének fő oka a megnövekedett teher- és személyszállítási igények hatékonyabb kielégítése volt, valamint a gőzmozdonyoknál alacsonyabb üzemeltetési költségek elérése. A mozdonyok gyártását a svájci Sulzer vállalat végezte, együttműködésben a japán Mitsubishi céggel. A gyártás helyszíne Japán volt, és a China Railways számára készült.
Technikai jellemzők
Az MT1 dízelmozdony egy korszerű hajtásrendszerrel rendelkezett, amely a dízelmotor teljesítményére épült. A mozdony tengelyelrendezése B-B típusú volt, ami azt jelenti, hogy két tengely mindegyike hajtott, és mindkettő egy motor által került meghajtásra. A mozdony maximális sebessége 75 km/h volt, ami az akkori időkben kiemelkedő értéknek számított. A mozdony méretei közé tartozott a 15 méteres hossz és az 5 méteres magasság. Speciális felszereltsége közé tartozott a légfék rendszer, amely a biztonságosabb üzemelést tette lehetővé.
Szolgálati történelem
Az MT1 dízelmozdonyt elsősorban Kína területén alkalmazták, ahol az államvasutak flottájának részét képezte. A mozdonyok főként teherfuvarozási feladatokat láttak el, de előfordult, hogy személyszállító vonatokat is húztak. A szolgálatuk során megbízhatóságukról és hatékonyságukról voltak ismertek. A mozdonyok a második világháborút követően egészen az 1960-as évek végéig szolgálatban maradtak, amikor is végül kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A China Railways MT1 dízelmozdony egyik példánya sem maradt fenn az utókor számára, így múzeumokban vagy más helyszíneken sem tekinthető meg. Az idő múlásával ezek a járművek sajnos megsemmisültek vagy leselejtezésre kerültek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az MT1 mozdonyok ismertsége nemcsak Kínában, hanem Japánban is jelentős volt, a két ország közötti feszültségek ellenére. Az MT1 modelleket gyakran emlegetik Japán ipari innovációjának példájaként, amely jelentős hatással volt a későbbi dízelmozdony fejlesztésekre Ázsiában. Modellvasúton történő megjelenése nem elterjedt, annak ellenére, hogy mérnöki szempontból figyelemre méltó volt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év: | 1936 |
Maximális sebesség: | 75 km/h |
Tengelyelrendezés: | B-B |
Hossz: | 15 m |
Magasság: | 5 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Railways_MT1
Képek
Források: Wikipédia, Google