Történeti háttér és gyártás
A D&KR Princess Class gőzmozdonyok az 1840-es évek elején készültek, elsősorban a Dublin and Kingstown Railway igényeinek kielégítésére. Ez a vasúttársaság volt Írország első vasúttársasága, amely 1834-ben nyitotta meg a vonalát Dublin és Kingstown (most Dún Laoghaire) között. A gőzmozdonyokat a Tudhope and McKenzie gyártotta 1841-ben, hogy megfeleljenek az egyre növekvő személyszállítási igényeknek. Az eredeti sorozatban négy mozdony készült.
Technikai jellemzők
A D&KR Princess Class gőzmozdony egy vonzó és kompakt megoldást nyújtott a korabeli vasúti közlekedés számára. Mivel ezek a mozdonyok gőzmeghajtással működtek, a gőzgépek klasszikus működési elveire épültek. Az ilyen típusú mozdonyok elsősorban a rövid távú személyszállítási feladatokat látták el. Az alábbiakban néhány műszaki jellemző:
– Hajtásrendszer: Gőz
– Tengelyelrendezés: Két hajtótengely
– Teljesítmény: Az időszakra jellemző mérsékelt teljesítmény
– Maximális sebesség: Közepes sebességű a rövid távú utazásokhoz
Az eredeti tervek és a pontos adatok nem maradtak fenn különösebb részletességgel, így a fenti leírások az általános ismereteken alapulnak.
Szolgálati történelem
A mozdonyokat elsősorban az ír vasútvonalakon használták, különösen a Dublin és Kingstown közötti szakaszon. A Princess Class mozdonyok megbízhatóan teljesítettek a személyforgalom lebonyolításában, amíg az újabb és gyorsabb mozdonyok nem vették át a helyüket az 19. század végén. A pontos kivonási dátumok nem dokumentáltak, de valószínűleg az 1900-as évek elején került sor a selejtezésükre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a D&KR Princess Class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn napjainkra. Ennek következtében ebben a szekcióban nincs múzeumi szereplés, és nincs lehetőség nosztalgiautazásokra sem e mozdonyokkal.
Érdekességek és kulturális hatás
A D&KR Princess Class mozdonyok a korai vasúti közlekedés jelképévé váltak Írországban, hiszen az első írországi vasútvonal igényeit szolgálták ki. Bár nem maradtak fenn, a vasúttörténeti kutatásokban és kiadványokban gyakran említik őket. Modellvasúti vonalon is ritkán találhatók meg, főként egyedi építések formájában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1800–1849 – Korai vasút |