Történeti háttér és gyártás
A DRG Class E 77 elektromos mozdonyt a Német Állami Vasút (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, DRG) megrendelése alapján fejlesztették ki a 20. század elején. A mozdonyt az 1920-as évek elektromos vontatás iránti növekvő igényei hívták életre, mivel a vasúti társaságok egyre inkább törekedtek a gőzmozdonyok kiváltására a hatékonyabb és környezetbarátabb elektromos hajtású járművekkel. Az E 77 sorozatot 1924-ben kezdték gyártani, válaszul a Németországban egyre inkább elterjedő villamos hálózatokra.
A gyártást a Siemens-Schuckertwerke és az AEG vállalatok végezték. A mozdonyt kifejezetten a hegyvidéki területeken való közlekedésre tervezték, ahol a nagyobb vonóerő és a hajtás stabilitása különösen fontos volt. Összesen 56 példány készült ebből a típusból, amelyek nagy részét a Német Állami Vasút üzemeltette.
Technikai jellemzők
Az E 77 egy elektromos hajtású mozdony volt, amelyet 15 kV 16 2/3 Hz váltakozó árammal tápláltak. Azonban a tényleges váltás a mozdony belső transzformátorai révén történt, amelyek az áramot a megfelelő feszültségre alakították. A mozdony teljesítménye 3,800 lóerő, maximális sebessége pedig körülbelül 65 km/h volt.
A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’ volt, azaz három hajtott tengely található mindkét forgóvázban. A teljes hossza körülbelül 15,5 méter. A szerkezet szilárd felépítésű volt, amely lehetővé tette a nehéz áruszállítási feladatok elvégzését is. A vezetőfülke kényelmes kialakítású volt, bár nem tartalmazott olyan kényelmi elemeket, mint a mai modern mozdonyok.
Szolgálati történelem
A DRG Class E 77 mozdonysorozatot elsősorban Németországban használták az 1920-as és 1930-as években. A mozdonyok különféle típusú vonatok vontatására alkalmasak voltak, beleértve a személy- és tehervonatokat is. Hatékonysága és megbízhatósága miatt gyorsan népszerűvé vált a nehéz terhek fuvarozásában.
A második világháború idején a mozdonyok több területen is üzemeltek, és néhány darab a háború után Kelet-Európába került, ahol a helyi vasúttársaságok tovább használták őket. Bár az elektromos technológia gyors fejlődésével idővel elavulttá váltak, néhány példány még az 1950-es évek végéig szolgálatban maradt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos napjainkra a DRG Class E 77 mozdonyok közül nem sok maradt fenn. Bár a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a német vasúti közlekedés fejlődésében, a modernizáció és korszerűsítés folyamatai miatt a legtöbb példányt selejtezték. Jelenleg nincsenek fennmaradt példányok múzeumokban vagy nosztalgiajáratokban.
Érdekességek és kulturális hatás
A DRG Class E 77 mozdonyt nemcsak a vasúti közlekedés történetében, hanem a modellvasút rajongók körében is szívesen emlegetik. Bár a konkrét mozdony nem kapott nagy hangsúlyt a filmekben vagy irodalomban, a modellvasúti ipar több gyártója is készített kicsinyített verziókat a nosztalgiázni vágyó vasútbarátok számára. A mozdony egyszerű, de karakteres kialakítása miatt kedvelt modell tárgyává vált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1924 |
Teljesítmény | 3,800 lóerő |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Hossz | 15,5 m |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google