DSB class F gőzmozdony

A DSB class F gőzmozdony a dán vasúti történelem ikonikus darabja, amely megbízhatóságával és teljesítményével hódította meg a pályákat a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A DSB Class F gőzmozdonyokat a dán államvasutak, a Danske Statsbaner (DSB) számára fejlesztették ki. A mozdonyokat a németországi Hohenzollern gyár készítette, és 1898-ban kezdték el gyártani őket az akkori vasúti szállítási igények kielégítésére. Az 1890-es évek végén a vasúti közlekedés jelentősége növekedett, és szükség volt korszerű, hatékony gőzmozdonyokra a forgalom bővülésével lépést tartani tudó hálózat kiépítéséhez.

A DSB Class F mozdonyok a „ten wheel” típusba tartoztak, amelynek fő jellemzője a 4-6-0 tengelyelrendezés volt. A Hohenzollern gyár 1898 és 1920 között összesen 20 darabot gyártott ebből a típusból. A méretes gőzmozdonyok szállítási kapacitása és sebessége lehetővé tette, hogy a dán vasutak hatékonyan kezeljék a növekvő utas- és teherforgalmat.

Technikai jellemzők

A DSB Class F gőzmozdonyok technikai jellemzőivel kiemelkedtek a korabeli gőzmozdonyok közül. A típust gőzmeghajtással tervezték, amely abban az időszakban a legelterjedtebb hajtási mód volt a mozdonyoknál.

  • Tengelyelrendezés: 4-6-0
  • Maximális sebesség: Körülbelül 75 km/h
  • Hossz: 18,7 méter
  • Magasság: 4,7 méter
  • Teljesítmény: 1.100 lóerő

A DSB Class F mozdonyok nagy teljesítménye és sebessége különösen alkalmassá tette őket személyszállító vonatok vontatására. A mozdonyokat akkoriban modernnek tekintették, és hozzájárultak a vasúti közlekedés fejlődéséhez Dániában.

Szolgálati történelem

A DSB Class F gőzmozdonyok a dán vasutak egyik legmegbízhatóbb típusa voltak, és hosszú évtizedeken át szolgáltak. Elsősorban személyvonatok és tehervonatok vontatására használták őket. A mozdonyok tartóssága és kiváló teljesítménye miatt több mint fél évszázadon keresztül szolgálták a dán vasút igényeit, mielőtt újabb típusok leváltották volna őket.

A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1950-es és 1960-as években, helyüket korszerűbb, dízel- és villamos mozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DSB Class F mozdonyokból néhány példány fennmaradt, és ma múzeumokban tekinthetők meg. Ezek a mozdonyok történelmük fontos részeként őrzik meg a dán vasúti közlekedés egykori fénykorát. Néhány példányt nosztalgiavonatokban is használnak, amelyekkel a közönség testközelből élheti át a gőzmozdonyok romantikáját és történelmét.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A DSB Class F gőzmozdonyok modelljei kedveltek a vasútmodellezők körében, és több gyártó is kínál méretarányos replikákat.
  • A mozdonyok megjelenése és teljesítménye miatt a köznyelvben gyakran a „nagy fekete óriásokként” emlegették őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 75 km/h
Teljesítmény 1.100 lóerő
Hossz 18,7 méter
Magasság 4,7 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_class_F

Képek

Források: Wikipédia, Google