Történeti háttér és gyártás
Az EMC E2 dízelmozdonyt az Electro-Motive Corporation (EMC) fejlesztette ki az 1930-as évek végén. Az E2 típusú mozdony 1937-ben jelent meg a piacon. A dízelmozdonyok iránti kereslet az Egyesült Államokban a gazdaságosabb és hatékonyabb üzemeltetés miatt nőtt meg, különösen a gőzmozdonyokkal szemben. Az EMC, amely később az Electro-Motive Division (EMD) néven vált ismertté, a korszak egyik vezető mozdonygyártója volt, és fontos szerepet játszott a dízeltechnológia fejlődésében.
Az E2 mozdonyt elsődlegesen a vasúti személyszállítás hatékonyságának növelése érdekében fejlesztették ki. A mozdonyokkal szembeni elvárások közé tartozott a gyorsaság, a megbízhatóság és az alacsonyabb karbantartási költség. Az E2 mozdonyokat többek között a Chicago, Burlington and Quincy Railroad, illetve a Union Pacific Railroad társaságok rendelték meg és üzemeltették.
Technikai jellemzők
Az EMC E2 egy dízel-elektromos mozdony, amely a kor legmodernebb technológiáját képviselte. A hajtásrendszer dízelmotorból és elektromos generátorból állt, amely az elektromos motorokat látta el árammal. Ez a technológia lehetővé tette a hatékonyabb energiaátvitelt és a nyomatékosabb vonóerőt.
- Tengelyelrendezés: A1A-A1A
- Maximális sebesség: 117 km/h
- Teljesítmény: 1800 lóerő
A mozdony kialakítása akkoriban modernnek számított, sima vonalai és aerodinamikus megjelenése hozzájárult a csökkentett légellenálláshoz. Az E2 mozdonyok első osztályú személyszállító szolgáltatásra voltak felszerelve, bár a belső kialakításuk a vasúttársaságok igényei szerint változhatott.
Szolgálati történelem
Az EMC E2 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták, ahol nagy sebességű személyszállító vonatok élén szolgáltak. A mozdonyok híresek voltak megbízhatóságukról és teljesítményükről. Az 1940-es évek végére azonban a vasúttársaságok fokozatosan áttértek az újabb EMD modellekre, és az E2 mozdonyokat lassan kivonták a forgalomból. A fokozott mechanikai terhelés és a technológiai fejlődés is hozzájárult a kivonásukhoz.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A jelenlegi ismeretek szerint az EMC E2 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi darabként vagy nosztalgiajárműként. Ennek oka lehet a korai selejtezés, valamint az, hogy a későbbi modellek technológiai szempontból túlszárnyalták ezeket a mozdonyokat.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az EMC E2 mozdonyok nem voltak különösen széles körben elterjedtek, a vasúti modellezés terén gyakran mint prototípus jelentek meg. A kor jellegzetes vonalvezetése és technológiai újításai a vasúti rajongók körében is népszerűek voltak. Az E2 mozdonyok beceneve nem igazán vált ismertté, de designjuk ikonikusnak számított a vasút történetében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 117 km/h |
Teljesítmény | 1800 lóerő |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMC_E2
Képek
Források: Wikipédia, Google