EMD F40PH dízelmozdony

Az EMD F40PH dízelmozdony az észak-amerikai vasúti közlekedés egyik ikonikus szereplője volt, amely megbízhatóságával és teljesítményével meghatározó szerepet játszott a személyszállító vonatok világában.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD F40PH dízelmozdony az Electro-Motive Division (EMD) által lett kifejlesztve, válaszként az Egyesült Államok személyszállító vasúti igényeire. A gyártás 1975-ben kezdődött, célja pedig az volt, hogy egy megbízható és erős személyszállító mozdonyt biztosítson, amely képes kielégíteni az Amtrak és más vasúttársaságok igényeit. Az F40PH nagyrészt az előállítása során és később is Észak-Amerikában került alkalmazásra. Az EMD összesen 475 darabot gyártott ebből a típusból, és az Amtrak volt a legnagyobb megrendelő.

Technikai jellemzők

Az EMD F40PH dízelmozdony hajtását egy 16 hengeres, 3000 lóerős dízelmotor biztosítja. A mozdony maximális sebessége körülbelül 177 km/h. A jármű tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy a négy tengely közül mindegyik meghajtott, és két forgóvázra szerveződnek. A mozdony hossza 17,37 méter, tömege pedig körülbelül 120 tonna. Az F40PH rendelkezett klímaberendezéssel és automata ajtóval, fékrendszere pedig légfékkel működött. Bár nem kifejezetten utasférőhelyes, szolgált ülések nélküli, csak a személyzet számára fenntartott helyiségekkel.

Szolgálati történelem

Az EMD F40PH mozdonyt széles körben alkalmazták az Egyesült Államokban, elsősorban az Amtrak flottájában, de más regionális vasúttársaságoknál is szolgálatba állt. Az 1970-es évek végétől kezdve az 1990-es évek közepéig volt a legelterjedtebb mozdony az amerikai személyszállításban. Szolgálata alatt több modernizáción is átesett, beleértve az elektronikai rendszerek és a motorok korszerűsítését. Az EMD F40PH szerepét később újabb típusok vették át, de a mozdony sokáig ikonikus maradt az amerikai vasúti közlekedés történetében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több EMD F40PH mozdony fennmaradt nosztalgiautakra és kiállításokra az Egyesült Államokban. Számos múzeumban, például a Kaliforniai Állami Vasúti Múzeumban, megtekinthető, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik a mozdony történetét és működését. Néhány példányt még mindig használnak különleges eseményeken, így a jövő generációi számára is megmarad a lehetőség, hogy megtapasztalják ennek a járműnek a varázsát.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD F40PH dízelmozdony a rajongók körében is népszerű. Számos modellvasúti készletben megjelenik, és több vasútmodellező cég gyártja különböző méretarányokban. Beceneve az „Amtrak’s workhorse”, vagyis az Amtrak igáslova, mert évtizedekig megbízhatóan szolgálta ki az amerikai utasforgalmat. Megjelenése több filmben és tévésorozatban is felbukkan, amelyek a vasúti közlekedést mutatják be. A jármű a vasúti közlekedés történetében és kultúrájában is jelentős nyomot hagyott.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3000 lóerő
Maximális sebesség 177 km/h
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Hossz 17,37 méter
Tömeg 120 tonna

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google