Történeti háttér és gyártás
A G&SWR 187 Class gőzmozdonyt a Glasgow and South Western Railway számára fejlesztették ki az 1870-es években. A gőzmozdonyokat James Stirling tervezte, aki ekkor a vállalat vezető mérnökeként dolgozott. A G&SWR 187 Class az ipari forradalom időszakában született, amikor a vasút gyors fejlődése és terjeszkedése zajlott. A típus célja az volt, hogy megfeleljen a növekvő szállítási igényeknek, különösen a személyszállítás területén.
A gyártás helyszíne Kilmarnock volt, ahol a G&SWR saját műhelyei biztosították a szükséges technológiai hátteret. Az 1870-es év különösen jelentős, mivel ekkor kezdték gyártani a sorozatot, amely a vasúttörténet fontos fejezetét jelentette.
Technikai jellemzők
A G&SWR 187 Class gőzmozdony hajtását a gőz biztosította, ami akkoriban a legelterjedtebb technológia volt a vasúti közlekedésben. A mozdonyok 2-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy két vezető- és négy hajtókerekük volt. Ez a konfiguráció lehetővé tette a jó stabilitást és megfelelő sebességet.
A mozdonyok maximális sebessége elérte a 90 km/h-t, ami a korban jelentős teljesítménynek számított. Emellett a konstrukció lehetővé tette a nagyobb vonatok húzását is, ami fontos szempont volt a személyszállításban.
Szolgálati történelem
A G&SWR 187 Class gőzmozdonyokat elsősorban Skóciában használták, a Glasgow and South Western Railway vonalain. Ezek a vonatok jellemzően személyszállításra voltak beállítva, bár teherforgalomban is közreműködtek, ha szükséges volt. A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízhatóságuknak köszönhetően nagy népszerűségnek örvendtek.
A mozdonyok az 1920-as évekig voltak szolgálatban, amikor is a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok megjelenése fokozatosan leváltotta őket. A kivonás és selejtezés folyamata a korszak végén történt meg.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincsenek megőrzött példányok a G&SWR 187 Class gőzmozdonyokból. Bár a sorozat jelentős része már régóta nem üzemel, megőrzésükre és bemutatásukra a múzeumokban nem került sor. Ez jellemző a vasúti történelem számos gőzmozdonyára, ahol a technológiai váltás során sok jármű eltűnt.
Érdekességek és kulturális hatás
A G&SWR 187 Class gőzmozdonyok a maga idejében kiemelkedő mérnöki teljesítménynek számítottak. Bár a vasúti kultúrában és a modellezés világában nem szereztek olyan hírességet, mint néhány más korabeli típus, mégis jelentős hatással voltak a Skóciai vasúti közlekedés fejlődésére.
A mozdonyok különlegessége a korabeli mérnöki megoldások és a helyi vasúti igények kielégítésében rejlik. Modellvasúti replikáik kevésbé elterjedtek, de a vasúttörténészek számára mégis érdekesek lehetnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés: | 2-4-0 |
Maximális sebesség: | 90 km/h |