GE U50C dízelmozdony

A GE U50C dízelmozdony a hatvanas években egy erőteljes megoldásként szolgált, amelyet az amerikai vasutak a növekvő teherszállítási igények kielégítésére terveztek, kiemelkedve 5000 lóerejével.

Történeti háttér és gyártás

A GE U50C dízelmozdonyt a General Electric (GE) készítette, és 1969-ben fejlesztették ki. Ez a mozdony az amerikai Union Pacific Railroad kérésére készült, amely nagy teljesítményű mozdonyokat igényelt a hosszú, nehéz tehervonatok mozgatásához.

A GE U50C volt az egyik válasz a Santa Fe vasútvonal korszerűsítési törekvéseire, amelyek nagyobb és hatékonyabb vasúti mozdonyok építésére összpontosítottak. Az Union Pacific részére mindössze 26 darabot gyártottak, ami viszonylag alacsonynak számít sorozatgyártású mozdonyok esetében.

Technikai jellemzők

A GE U50C egy nagy teljesítményű dízelmozdony, amelyen két erős dízelmotor dolgozik. Ez a mozdony képes volt a megkövetelt teljesítményt nyújtani a nehéz tehervonatok számára.

  • Teljesítmény: Körülbelül 5000 lóerő
  • Tengelyelrendezés: C-C
  • Maximális sebesség: Kb. 112 km/h (70 mph)
  • Hossz: Megközelítőleg 22,35 méter
  • Magasság: Körülbelül 4,5 méter
  • Tengelytáv: 4,11 méter
  • Fékrendszer: légfékrendszer

Szolgálati történelem

A GE U50C mozdonyokat főként a Union Pacific Railroad használta az Egyesült Államokban. Az ilyen típusú mozdonyok különösen a hosszú távolságú tehervonatok húzására lettek optimalizálva. A mozdonyok szolgálati ideje viszonylag rövid volt, és a legtöbbet a 70-es évek végére kivonták a forgalomból, részben a megbízhatósági problémák miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GE U50C jelenleg nem található meg múzeumok kiállításain, és nincs ismert megőrzött példány ebből a típustól.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U50C mozdonyok különleges megjelenésük és nagy méretük miatt gyakran a vasútmodellezők kedvencei közé tartoznak. Több modellvasúti gyártó kínál méretarányos maketteket a GE U50C-ről, ezek gyakran különféle vasúti társaságok matricáival kaphatók. Bár a mozdony nem szerzett hírnevet filmes vagy irodalmi megjelenések révén, a vasúti rajongók között mégis elismert.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 5000 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 22,35 méter
Magasság 4,5 méter
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások