Történeti háttér és gyártás
A GNRI Class S gőzmozdonyt 1913-ban tervezték és gyártották az észak-írországi Great Northern Railway (Ireland) számára. A mozdony kifejlesztésének célja az volt, hogy hatékonyan kiszolgálja a különböző vasúti vonalakat, beleértve a személy- és teherforgalmat is. A mozdonyokat a Beyer, Peacock and Company gyártotta Manchesterben, Angliában. Összesen 5 példány készült el ebből a típusból, amelyek az ír vasúthálózat egyik legmegbízhatóbb gőzmozdonyai közé tartoztak.
Technikai jellemzők
A GNRI Class S egy 4-4-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt, amely kifejezetten a Great Northern Railway (Ireland) igényeinek megfelelően készült. A mozdonyokat gőzhajtás működtette, ami akkoriban a legelterjedtebb technológia volt. A mozdonyok teljesítménye és megbízhatósága miatt nagy népszerűségnek örvendtek. Az ilyen típusú mozdonyok maximális sebessége tipikusan a középsebesség kategóriába esett, ugyanakkor a robosztus szerkezetük lehetővé tette, hogy nagy terheléssel is zökkenőmentesen működjenek.
Szolgálati történelem
A GNRI Class S mozdonyok jelentős szerepet játszottak az ír vasúti közlekedésben. Szolgálatuk alatt többnyire az észak-írországi vonalakon közlekedtek, ahol mind személy-, mind tehervonatokat továbbítottak. Az évek során ezek a mozdonyok bizonyították, hogy megbízhatóak és tartósak. A mozdonyok folyamatos használatban maradtak egészen az 1950-es évekig, amikor is fokozatosan lecserélték őket modernebb dízel- és elektromos mozdonyokra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy bármely GNRI Class S mozdony megőrzésre került volna múzeumi vagy nosztalgikus céllal. Ezek a mozdonyok valószínűleg a szolgálatuk végeztével selejtezésre kerültek, így a rajongók és történészek számára ezek már csak régi fotókon és dokumentumokban maradtak fenn.
Érdekességek és kulturális hatás
Annak ellenére, hogy a GNRI Class S mozdonyok nem maradtak fenn fizikai formában, a rajongók körében még mindig emlékezetesek. Népszerűségük és megbízhatóságuk miatt különleges helyet foglalnak el az ír vasúttörténetben. Modellvasúti változataik ritkák, de néhány gyűjtő birtokában megtalálhatók. A mozdonyokat gyakran említik olyan közösségekben, amelyek az ír vasúti történelemre és annak járműveire specializálódtak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GNRI_Class_S
Képek
Források: Wikipédia, Google