Történeti háttér és gyártás
A Gov. Stanford gőzmozdony az amerikai vasút történelmének egyik fontos szereplője. A mozdonyt 1862-ben gyártották a New Jersey-i Patersonban található Norris Locomotive Works műhelyében. A Central Pacific Railroad társaság számára készült, amely a transzkontinentális vasúthálózat nyugati szakaszáért volt felelős. A társaság jelentős szerepet játszott az amerikai vasúthálózat kiépítésében, amely a keleti partot kötötte össze a nyugatival.
Technikai jellemzők
A Gov. Stanford egy gőzmozdony, amelyet a korabeli technológia csúcsteljesítményének tekintettek. A Norris Locomotive Works az 1860-as évekre specializálódott mozdonyok építésére, amelyek a gőz erejét hasznosították. A mozdony 4-4-0-ás tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelentette, hogy négy hajtott és négy kormányzott tengelye volt. A maximális sebessége meghaladta az 50 km/h-t, ami akkoriban jelentősnek számított.
Szolgálati történelem
A Gov. Stanford gőzmozdony az amerikai vasúthálózat kiépítésének kezdeti időszakában szolgált a Central Pacific Railroad vonalain. Elsődlegesen személy- és teherszállítási feladatokat látott el a transzkontinentális vasútvonalon. Szolgálata során jelentős terheket és kihívásokat tudott kezelni, ami a korszak technológiai csodájának tekinthető. Működése során sem jelentős balesetekről, sem műszaki kudarcokról nem számoltak be, és egészen 1895-ig aktív szolgálatban maradt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére a Gov. Stanford megőrzött példánya a mai napig fennmaradt, és megtekinthető a Sacramento-ban található California State Railroad Museum gyűjteményében. A múzeum jelentős szerepet játszik a vasúti történelem megőrzésében és bemutatásában, így a látogatók közvetlen közelről is megcsodálhatják ezt a történelmi gépezetet.
Érdekességek és kulturális hatás
A Gov. Stanford mozdony neve Leland Stanford, Kalifornia kormányzójának tiszteletére került kiválasztásra, aki jelentős szerepet játszott a Central Pacific Railroad megalapításában. A mozdony egyike volt azoknak a vasúti járműveknek, amelyek hozzájárultak az amerikai gazdasági növekedéshez és az ország különböző régióinak összekapcsolásához. Bár filmekben és irodalmi művekben nem kapott különösebb szerepet, mégis fontos történelmi emlék a vasútrajongók körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1862 |
Gyártó | Norris Locomotive Works |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 50 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Gov._Stanford
Képek
Források: Wikipédia, Google