Történeti háttér és gyártás
A GWR Queen Class gőzmozdony az Egyesült Királyságban készült 1873-ban a Great Western Railway (GWR) számára. A mozdonyokat William Dean, a GWR főmérnöke terveztette, és Swindonban, a GWR fő gyárában gyártották.
Ezek a mozdonyok kifejezetten azzal a céllal készültek, hogy hatékonyan kiszolgálják a vasúttársaság igényeit a gyors és megbízható személyszállításban. Az összesen 20 darab készült ebből a sorozatból, amelyek mind a GWR megrendelésére álltak szolgálatba.
Technikai jellemzők
A GWR Queen Class gőzmozdony egy 4-4-0 tengelyelrendezésű, két hengeres gőzmeghajtású jármű volt. Ez a típus a korai viktoriánus korszak jellegzetes technológiáit testesítette meg. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 60 mérföld per óra (kb. 97 km/h) volt, ami akkoriban kiemelkedőnek számított.
A mozdony hosszúsága 53 láb és 2 hüvelyk (kb. 16,2 méter) volt, ami elegendő helyet biztosított a kazánt, a vezetőfülkét és a szénraktárt magába foglaló szerkezet számára. A gőznyomás elért akár 140 psi-t is, meggyőző erőt biztosítva a vonatok mozgatásához.
Szolgálati történelem
A GWR Queen Class mozdonyokat elsősorban személyszállítási feladatokra alkalmazták, különösen a fővonalakon, ahol gyorsabb közlekedésre volt szükség. Szolgálati idejük alatt megbízhatóan működtek, bár a korszerűsítések és új típusok megjelenésével fokozatosan háttérbe szorultak.
A mozdonyok többsége az 1900-as évek elejére került kivonásra, miután a technológia fejlődése miatt már nem voltak versenyképesek az újabb gőzmozdonyokkal szemben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GWR Queen Class mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn napjainkig. Mivel a korai vasúti járművek közül sokat selejteztek, amikor már elavulttá váltak, így a megőrzésük nem volt elsődleges szempont.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a GWR Queen Class nem számít a legismertebb mozdonytípusnak, mégis jelentős szerepet játszott a vasúti technológia fejlődésében az 1800-as évek végén. A mozdonyok világos példáját adták a technológiai áttörésnek, amelyek a gőz korszak fénykorában történtek.
Annak ellenére, hogy nem léteznek belőlük megőrzött példányok, a vasúti modellezés világában szívesen reprodukálják őket, részben a viktoriánus korszak iránti nosztalgia miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1873 |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 60 mph (97 km/h) |
Nyomás | 140 psi |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Queen_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google