Történeti háttér és gyártás
A WDM-1 dízelmozdonyt az indiai vasúti közlekedés modernizálásának részeként fejlesztették ki. A mozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) gyártotta, amely a dízelmozdonyok gyártásában ismert vállalat volt az Egyesült Államokban. Az első WDM-1 mozdonyok 1957-ben készültek el, hogy az indiai vasúthálózat növekvő igényeit szolgálják ki.
Összesen 100 darabot gyártottak ebből a típusból, amelyeket az Indian Railways számára készítettek. Az ALCO a mozdonyokat Schenectady-ben, New York államban gyártotta. Az új dízelmozdonyokkal az cél volt, hogy felváltsák a korábbi, elavult gőzmozdonyokat, és hatékonyabb, nagyobb kapacitású közlekedést biztosítsanak.
Technikai jellemzők
A WDM-1 mozdony dízel-hidraulikus hajtással rendelkezett, amely abban az időben korszerű technológiának számított. A mozdony teljesítményét 1950 lóerőre tervezték, amely lehetővé tette, hogy nehéz tehervonatokat és expresszvonatokat is könnyedén vontasson.
- Tengelyelrendezés: Co-Co
- Maximális sebesség: 120 km/h
- Méretek: Hosszúság – 18,9 méter
- Futómű: Hat tengelyes
- Fékrendszer: Légfékrendszer
- Üzemanyagtartály kapacitása: 5000 liter
- Vezérlés: Elektromos vezérlés
Szolgálati történelem
A WDM-1 mozdonyok az Indian Railways hálózatán belül széles körben elterjedtek voltak, és nagy jelentőséggel bírtak az indiai vasúti közlekedés történetében. Kezdetben főként személyszállító vonatok vontatására használták őket, de idővel a tehervonatok kiszolgálásában is szerepet kaptak.
A WDM-1 mozdonyokat az 1980-as évek végén kezdték kivonni a forgalomból, mivel az újabb, modernebb dízelmozdonyok megjelenése mellett elavultnak számítottak. A 1990-es évek közepére a legtöbb WDM-1 mozdonyt selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy bármelyik WDM-1 mozdonyt megőrizték volna múzeumi célra vagy nosztalgiajáratokhoz. A legtöbb példányt selejtezték, és alkatrészként újrahasznosították.
Érdekességek és kulturális hatás
A WDM-1 mozdonyokat az indiai vasúttörténet egy fontos korszakának tartják, hiszen a dízeltechnológia terjedését és a vasúti közlekedés modernizálását jelképezték. Bár modellvasúti változataik nem terjedtek el széles körben, a vasútrajongók körében még ma is megemlékeznek róla, mint a dízelmozdonyok úttörője az országban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |