Történeti háttér és gyártás
A L&YR Barton Wright 0-6-2T gőzmozdonyokat 1879-ben gyártották a Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) részére. A mozdonyokat John Edward McConnell tervezte, azonban a nevüket Barton Wrightról kapták, aki az L&YR főmérnöke volt abban az időben. Az 1870-es évek végén az iparág elmozdulása a nagyobb teherbírású és hatékonyabb szállítási megoldások felé arra ösztönözte a L&YR-t, hogy egy új típusú mozdonyt hozzanak létre, amely megfelel ezeknek az igényeknek. A mozdonyok gyártása az L&YR saját Horwich-i műhelyében történt.
Technikai jellemzők
A L&YR Barton Wright 0-6-2T gőzmozdonyok a koruk technológiai elvárásainak megfelelően gőzhajtásúak voltak. A 0-6-2T tengelyelrendezés azt jelenti, hogy a mozdonyon hat hajtott kerék található tengelyenként, míg a végén egy kétkerekű forgóváz helyezkedik el. Ez az elrendezés különösen alkalmassá tette a mozdonyokat a személyszállítás mellett a nagy teherbírású feladatokra is. Bár pontos sebességadat nem áll rendelkezésre, a mozdonyok az akkori ipari normák szerint teljesítettek.
Szolgálati történelem
A L&YR Barton Wright 0-6-2T mozdonyokat kifejezetten a Lancashire and Yorkshire Railway vonalain használták. Az L&YR 1922-es nemzeti vasúttársaságok közötti egyesítést követően ezek a mozdonyok is a London and North Eastern Railway (LNER) részévé váltak. Szolgálatuk során mind a személy- mind a tehervonatok vontatásában részt vettek. A technológiai fejlődés és a motoros mozdonyok megjelenése miatt sok példányt selejteztek az 1920-as és 1930-as évek során.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenlegi ismeretek szerint nincs megőrzött példány ebből a mozdonytípusból. A tárolt és muzeális darabok hiánya miatt a L&YR Barton Wright 0-6-2T mozdonyok egyedül a történelmi feljegyzésekben élnek tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
A L&YR Barton Wright mozdonyok neve ugyan nem széles körben ismert, de a vasúttörténeti szakirodalomban fontos szerepet játszanak. A mozdonyok a modellvasút-rajongók körében is érdeklődésre tartanak számot, bár jelenleg nincs széles körben elérhető modellverzió. A modellvasút-kiállításokon azonban időnként megjelenik más, hasonló korabeli járművek társaságában.
Műszaki adatlap
Tulajdonság | Érték |
---|---|
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |