Történeti háttér és gyártás
Az LB&SCR B1 osztályú gőzmozdonyokat az 1880-as évek elején fejlesztették ki, hogy kielégítsék a Londoni, Brighton és South Coast Railway (LB&SCR) növekvő igényeit. A mozdonyokat William Stroudley tervezte, aki a vasúttársaság főmérnöke volt abban az időben. Az első példányok 1882-ben készültek el, és a céljuk az volt, hogy hatékonyabban tudják kezelni a személyszállító vonatok forgalmát.
A mozdonyokat Brightonban, az LB&SCR saját műhelyében gyártották. Az összesen 36 darab B1 mozdony épült, amelyek különösen megbízhatónak és hatékonynak bizonyultak az elővárosi és a vidéki vonalakon.
Technikai jellemzők
A B1 osztály gőzmozdonyai a 4-4-0 tengelyelrendezésről voltak ismertek, ami azt jelentette, hogy négy vezető (hajtott) kerék és négy kisegítő kerék volt rajtuk. A mozdonyokat gőz hajtotta, és képesek voltak a korabeli szabványok szerint jelentős teljesítményre. A maximális sebességük elérte a 85 km/h-t, ami akkoriban igen figyelemre méltónak számított.
A mozdonyok hossza körülbelül 15 méter volt, tömegük pedig körülbelül 50 tonna. A B1 osztály kifejezetten a személyszállítás számára készült, nem rendelkezett különleges kényelmi felszereltséggel, mivel a célja az elővárosi forgalom kiszolgálása volt.
Szolgálati történelem
A B1 osztályú mozdonyok az LB&SCR szolgálatában álltak, és elsősorban Anglia déli részén, az elővárosi és vidéki vonalakon közlekedtek. Népszerűségüket és megbízhatóságukat bizonyítja, hogy hosszú időn át szolgáltak, egészen a 20. század közepéig, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan felváltották a modernebb dízel és elektromos mozdonyok.
Annak ellenére, hogy a B1 osztály nem volt mentes a korabeli technológiai kihívásoktól, általában jól teljesítettek, és csak kisebb műszaki problémák merültek fel, amelyek javítását gyorsan végrehajtották a Brighton-i műhelyekben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos, úgy tűnik, hogy egyetlen LB&SCR B1 osztályú mozdony sem maradt fenn a mai napig. A gőzmozdonyok többségét kivonták a forgalomból és leselejtezték, amikor a vasúti közlekedés áttért a korszerűbb technológiákra. Ennek következtében a B1 osztály főként csak a vasúttörténeti könyvek és archív felvételek segítségével tanulmányozható.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az LB&SCR B1 osztályú mozdonyok nem annyira ismertek a nagyközönség körében, mégis fontos részét képezik a brit vasúti történelemnek. Modellvasúti körökben azonban megőrizték népszerűségüket, számos gyártó készített méretarányos modelleket, amelyek a vasúti modellezők körében keresettek. A „Gladstone” becenevű mozdony különösen ismert, és egyes modellgyártók a mai napig reprodukálják.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LB&SCR_B1_class
Képek
Források: Wikipédia, Google