LB&SCR Belgravia class gőzmozdony

Az LB&SCR Belgravia class gőzmozdony a 19. század második felében jelentős szerepet játszott a brit vasúti közlekedés fejlődésében, kifinomult dizájnja és teljesítménye révén.

Történeti háttér és gyártás

Az LB&SCR Belgravia class gőzmozdonyokat a London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR) számára fejlesztették ki. A gyártásuk 1872-ben kezdődött, és E. W. Stroudley tervezte őket azzal a céllal, hogy javítsa a vasúti szolgáltatások hatékonyságát és megbízhatóságát. Ezek a mozdonyok az LB&SCR Great Northern Railway-vel fennálló versenye miatt kellettek, mert a vasúttársaság kívánta növelni a sebességet és kapacitást vonalain. A mozdonyokat Brightonban gyártották, és a sorozat összesen 36 példányból állt.

Technikai jellemzők

Az LB&SCR Belgravia class mozdonyok gőzhajtásúak voltak. Ezek a mozdonyok egyedi kettős kitörésű kazánt kaptak, ami javította a teljesítményüket. A tengelyelrendezésük 2-4-0 volt, ami a korabeli brit vasutaknál elterjedt konfiguráció. A mozdonyok maximális sebessége elérhette a 70 km/h-t. Nem voltak felszerelve olyan modern kényelmi funkciókkal, mint a klímaberendezés vagy automata ajtók, hiszen a 19. századi technológiai szintjüknek megfelelően készültek.

Szolgálati történelem

Az LB&SCR Belgravia class mozdonyokat először nagyrészt személyszállításra használták a London és Brighton közötti útvonalon, ahol javították a menetidőt és az utazás kényelmét. Később más vonalakon is használták őket, beleértve a gyorsvonati szolgáltatásokat is. Az idő előrehaladtával azonban a technológiai fejlődés és az újabb mozdonyok megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az utolsó mozdonyt végül az 1900-as évek elején vonták ki a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LB&SCR Belgravia class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn működőképes vagy kiállítható állapotban. Ennek oka a technológiai elavulás és a 20. század eleji selejtezési hullám, amely során a legtöbb régi mozdonyt leselejtezték vagy átalakították.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LB&SCR Belgravia class mozdonyok közvetlen kulturális hatása korlátozott, a vasúti modellek és történészek körében még mindig ismert és tisztelt típus. Az ilyen régi mozdonyok iránti rajongás gyakori a vasúttörténeti klubokban és találkozókon, ahol modellvasút formájában is élvezhetők. Létezik modellező cégek által készített méretarányos változat is, amelyet a vasútmodellek szerelmesei gyűjtenek és építenek.

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1872
Tengelyelrendezés 2-4-0
Maximális sebesség 70 km/h
Példányszám 36

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LB&SCR_Belgravia_class

Képek

Források: Wikipédia, Google