LB&SCR I1 class gőzmozdony

Az LB&SCR I1 class gőzmozdony a viktoriánus kor egyik mérnöki csodája volt, egyedi tervezésével és megbízhatóságával kiemelkedett a korabeli brit vasutak világában.

Történeti háttér és gyártás

Az LB&SCR I1 class gőzmozdony a londoni, brightoni és délkeleti vasút (London, Brighton and South Coast Railway – LB&SCR) számára készült az 1906-os évben. A mozdonyt D. E. Marsh, a vasút főmérnöke tervezte, hogy kielégítse az elővárosi és kisebb távolságú személyvonatok iránti igényt. Összesen 20 darabot gyártottak a Brighton vasúti műhelyekben.

Technikai jellemzők

Az I1 class mozdonyok 4-4-2-es (Atlantic) tengelyelrendezésűek, amely kifejezetten az elővárosi forgalom igényeihez igazodott. Gőzmeghajtású rendszerük 160 psi nyomáson üzemelt. Eredetileg vegyes tüzelésűek voltak, de később szenes üzemre alakították át őket. Maximális sebességük elérhette a 96 km/h-t, ami az adott időszakban kifejezetten jónak számított a rövid távolságú személyszállítás területén.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Kb. 950 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 4-4-2 (Atlantic)
  • Maximális sebesség: 96 km/h
  • Üzemanyag: Eredetileg vegyes, később szén

Szolgálati történelem

Az LB&SCR I1 class mozdonyok elsősorban az Anglia déli részén fekvő elővárosi területeken működtek. Szerepük kiváltképp fontos volt a Brighton és London közötti forgalomban. Az 1920-as évek végére azonban a mozdonyok elavulttá váltak, és az újabb technológiák megérkezésével lassan kivonták őket a forgalomból. Az utolsót 1933-ban selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LB&SCR I1 class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. Ennek oka a gyors technológiai fejlődés és a mozdonyok gyors selejtezése volt az újabb gőzmozdonyok megjelenésével.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LB&SCR I1 class nem volt a legismertebb mozdonytípus, a modellvasúti világban népszerűsége megnőtt az utóbbi években. Számos modellező cég készített méretarányos másolatokat. Az I1 class esetében a becenevek vagy köznyelvi elnevezések kevésbé terjedtek el.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1906
Tengelyelrendezés 4-4-2 (Atlantic)
Teljesítmény Kb. 950 lóerő
Maximális sebesség 96 km/h

Hivatkozások

További információk az LB&SCR I1 class gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google