Történeti háttér és gyártás
Az LB&SCR I1 class gőzmozdony a londoni, brightoni és délkeleti vasút (London, Brighton and South Coast Railway – LB&SCR) számára készült az 1906-os évben. A mozdonyt D. E. Marsh, a vasút főmérnöke tervezte, hogy kielégítse az elővárosi és kisebb távolságú személyvonatok iránti igényt. Összesen 20 darabot gyártottak a Brighton vasúti műhelyekben.
Technikai jellemzők
Az I1 class mozdonyok 4-4-2-es (Atlantic) tengelyelrendezésűek, amely kifejezetten az elővárosi forgalom igényeihez igazodott. Gőzmeghajtású rendszerük 160 psi nyomáson üzemelt. Eredetileg vegyes tüzelésűek voltak, de később szenes üzemre alakították át őket. Maximális sebességük elérhette a 96 km/h-t, ami az adott időszakban kifejezetten jónak számított a rövid távolságú személyszállítás területén.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Teljesítmény: Kb. 950 lóerő
- Tengelyelrendezés: 4-4-2 (Atlantic)
- Maximális sebesség: 96 km/h
- Üzemanyag: Eredetileg vegyes, később szén
Szolgálati történelem
Az LB&SCR I1 class mozdonyok elsősorban az Anglia déli részén fekvő elővárosi területeken működtek. Szerepük kiváltképp fontos volt a Brighton és London közötti forgalomban. Az 1920-as évek végére azonban a mozdonyok elavulttá váltak, és az újabb technológiák megérkezésével lassan kivonták őket a forgalomból. Az utolsót 1933-ban selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az LB&SCR I1 class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. Ennek oka a gyors technológiai fejlődés és a mozdonyok gyors selejtezése volt az újabb gőzmozdonyok megjelenésével.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az LB&SCR I1 class nem volt a legismertebb mozdonytípus, a modellvasúti világban népszerűsége megnőtt az utóbbi években. Számos modellező cég készített méretarányos másolatokat. Az I1 class esetében a becenevek vagy köznyelvi elnevezések kevésbé terjedtek el.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1906 |
Tengelyelrendezés | 4-4-2 (Atlantic) |
Teljesítmény | Kb. 950 lóerő |
Maximális sebesség | 96 km/h |
Hivatkozások
További információk az LB&SCR I1 class gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google