M&GN Class C gőzmozdony

Az M&GN Class C gőzmozdony a brit vasúttörténelem ikonikus alakja, amely a 20. század elején a Norfolk vidékén húzódó vonalakon biztosította a zökkenőmentes közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

Az M&GN Class C gőzmozdonyt 1894-ben fejlesztették ki az Egyesült Királyságban. A mozdonyokat a Midland and Great Northern Joint Railway (M&GN) megrendelésére készítették, hogy kielégítsék a régió egyre növekvő forgalmi igényeit. Az M&GN egy jelentős közlekedési csomópont volt kelet Angliában, és szükségük volt hatékonyabb, nagyobb teljesítményű mozdonyokra.

A mozdonyokat a Neilson and Company gyártotta le, amely akkoriban egy elismert mozdonygyártó vállalat volt Glasgow-ban, Skóciában. Összesen 10 darab M&GN Class C mozdony készült, amelyeket kifejezetten a személy- és teherforgalom gyorsabb és hatékonyabb kiszolgálására terveztek.

Technikai jellemzők

Az M&GN Class C egy 4-4-0 típusú gőzmozdony, amelyet hagyományos gőzmeghajtás működtetett. A mozdony kiválóan teljesített mind sebességben, mind húzóerőben, ami lehetővé tette számára a nehéz vonatok szállítását is.

A mozdony teljesítményét a kettős hengeres rendszer biztosította, amely optimális hatékonyságot és megbízhatóságot nyújtott. Az M&GN Class C maximális sebessége körülbelül 95 km/h volt, amely megfelelőnek bizonyult a korabeli közlekedési igényekhez.

A mozdony hossza hozzávetőlegesen 18 méter volt, és a legtöbb változat magas kéménnyel rendelkezett, ami javította a füst elvezetését. Az üzemanyagtartályok és a víztartályok kapacitása biztosította a nagyobb távolságok megtételét a feltöltések között.

Szolgálati történelem

Az M&GN Class C mozdonyok az 1890-es évektől kezdve szolgáltak az M&GN vasútvonalain. Elsősorban személyvonatoknál vetették be őket, de gyakran használták őket tehervonatokhoz is, mivel azok a vonalak nagy igénybevételnek voltak kitéve. A mozdonyok megbízhatóságuk miatt közkedveltté váltak a vasúttársaság személyzete körében.

A mozdonyok több évtizeden át szolgáltak, míg végül a technológiai fejlődés és a motoros mozdonyok megjelenése szükségtelenné tette a tovább használatukat. A legtöbb M&GN Class C mozdonyt az 1950-es években vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon egyetlen M&GN Class C mozdony sem maradt fenn megőrzött állapotban. A korszak végén, amikor kivonták a mozdonyokat a forgalomból, nem tartották szükségesnek azok megőrzését vagy múzeumi kiállítását. Ennek következtében napjainkban csak dokumentációk és fotók őrzik az emléküket.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az M&GN Class C mozdonyok nem maradtak fenn fizikailag, a modellezési világban tovább élnek. Számos vasútmodellező készített már replikákat a mozdonyból, különösen az Egyesült Királyságban, ahol a vasúti kultúra fontos szerepet játszik.

A mozdonyok emlékét számos modellező klub és vasúttörténeti társaság őrzi, amelyek időnként kicsinyített méretarányú replika versenyeket és kiállításokat szerveznek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártó Neilson and Company
Gyártás éve 1894
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 95 km/h
Hossz 18 méter (becsült)

Hivatkozások

M&GN Class C – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google