Maine Central class S 2-8-2 gőzmozdony

A Maine Central class S 2-8-2 gőzmozdony a 20. század elején szolgálta ki Északkelet-Amerika vasúthálózatát, lenyűgöző erejével és megbízhatóságával hozzájárulva a régió ipari fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Maine Central class S 2-8-2 gőzmozdonyt a Maine Central Railroad számára fejlesztették ki 1914-ben. A gőzmozdonyokat ebben az időszakban széles körben alkalmazták az Egyesült Államok vasútvonalain, különösen a teherszállítás terén. Ezek a gépek a növekvő teherszállítási igények miatt kerültek gyártásra, és a 2-8-2 típusú tengelyelrendezés (Mikado) különösen alkalmassá tette őket a nehéz terhek vontatására. Az amerikai gyártók ekkor már hosszú múltra tekintettek vissza a vasúti járművek készítésében, a Maine Central pedig szükségét látta ezeknek a korszerű gőzmozdonyoknak, hogy versenyképes maradhasson.

Technikai jellemzők

A Maine Central class S 2-8-2 gőzmozdonyok a gőztechnológia alapján működtek, amely forró víz által előállított gőzt használt a henger mozgatására és így a kerekek meghajtására. A 2-8-2-es tengelyelrendezés azt jelenti, hogy a mozdony két vezető, nyolc meghajtó és két hátsó tengellyel rendelkezett. Ez a konstrukció különösen alkalmassá tette a nehéz terhek vontatására.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-8-2

Szolgálati történelem

Ezeket a mozdonyokat a Maine Central Railroad használta, elsősorban teherszállítási célokra. Az 1914-es gyártás után hosszú éveken keresztül szolgálták a vasúttársaságot, mielőtt végül kivonták volna őket a forgalomból. A gőzmozdonyok a 20. század közepére nagyrészt a dízelmozdonyok által lettek felváltva, így a Maine Central class S 2-8-2 is a történelem részévé vált. Kivonási idejükről pontos adat nem áll rendelkezésre, de nagy valószínűséggel a 20. század közepére került sor ezekre a lépésekre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Információk alapján nincs fennmaradt példánya ennek a mozdonytípusnak, és múzeumi szereplésről sem érkezett jelentés. Azonban más hasonló típusú gőzmozdonyok megőrzésre kerültek az Egyesült Államok különböző vasúti múzeumaiban.

Érdekességek és kulturális hatás

A 2-8-2-es tengelyelrendezésű gőzmozdonyok, mint például a Maine Central class S, jelentős hatást gyakoroltak a vasúti technológiára és az ipari fejlődésre. A „Mikado” becenév alatt ismertek ezek a mozdonyok, ami a japán császár címére utal, mivel az ilyen típusú mozdonyok először Japán számára készültek. Modellvasút-rajongók körében is népszerűek ezek a gépek, gyakran találkozhatunk velük modellezett formában különböző méretarányokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Maine_Central_class_S_2-8-2

Képek

Források: Wikipédia, Google