Történeti háttér és gyártás
Az NBR D class 0-6-0 gőzmozdonyt a North British Railway (NBR) tervezte és gyártotta, hogy kielégítse a növekvő teherforgalmi igényeket a 19. század végén. A gőzmozdonyokat az NBR számára a Cowlairs Works, Edinburgh-ban gyártották. A tervezésre és gyártásra James Manson műszaki vezetése alatt került sor. Az első példány 1883-ban gördült le a gyártósorról, és a mozdonyok építése egészen 1899-ig folytatódott. Összesen több mint 200 ilyen mozdony készült, amelyek a skót vasúti hálózat teherforgalmát szolgálták ki.
Technikai jellemzők
Az NBR D class gőzmozdony egyszerű és hatékony 0-6-0 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy hat hajtott tengellyel rendelkezett, vezető kerekek nélkül. A gőzmozdonyt szénnel táplált kazán hajtotta, amely gőzt termelt a dugattyúk mozgatására. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami kifejezetten teherforgalmi feladatokhoz rendezkedett be. A mozdonyok jelentős vonóerőt biztosítottak, ami alkalmassá tette őket a nehéz tehervonatok továbbítására is.
Szolgálati történelem
Az NBR D class mozdonyokat főként Skóciában üzemeltették, ahol a North British Railway teherforgalmi hálózatának fontos részét képezték. Ezek a mozdonyok a 19. század végén és a 20. század elején voltak aktívak, amikor a vasúti teherforgalom virágkorát élte. Számos mozdonyt később a London and North Eastern Railway (LNER) rendszerei között is üzembe helyeztek. Az utolsó mozdonyokat a második világháború utáni években vonták ki fokozatosan a forgalomból, amikor a dízel és elektromos mozdonyok kezdtek elterjedni.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos, az NBR D class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig múzeumi darabként vagy működőképes állapotban. Ennek ellenére a vasúti történelem iránt érdeklődők számos dokumentációban és régi felvételeken találkozhatnak ezekkel a legendás mozdonyokkal.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NBR D class gőzmozdonyok a vasúti rajongók körében népszerűek, és gyakran kerülnek elő különböző vasúti modellek formájában. Számos modellgyártó kínál NBR D class maketteket, melyek népszerűek a történelmi vasúti modulterepasztalok építői között. Bár a mozdonyok nem tűnnek fel a nagyobb filmekben vagy regényekben, a skót vasúti történelem fontos részeként tartják őket számon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1883 |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 45 km/h |