Történeti háttér és gyártás
A NER Class S1 gőzmozdonyt a North Eastern Railway (NER) fejlesztette ki a 20. század elején, pontosabban 1900-ban. A mozdony típusát Wilson Worsdell tervezte, és összesen 20 darabot gyártottak belőle. Az S1 osztályú mozdonyokat a Darlington Works üzemében építették. A NER a mozdonyokat a teherszállítás hatékonyságának növelése érdekében fejlesztette ki, különösen a szén- és ásványi anyagok mozgatására Északkelet-Angliában.
Technikai jellemzők
A NER Class S1 gőzmozdony egy 0-8-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt, ami egyértelműen a nehéz tehervonatok vontatására specializálódott. Gőzmeghajtása nyomán a mozdony a 19. század végén és a 20. század elején elterjedt technológiát alkalmazta. Maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt. Az S1 mozdonyok erős szerkezeti felépítése és nagy súlya lehetővé tette, hogy nehéz szerelvényeket is könnyedén mozgatni tudjanak. A vezérlés kézi vezérlésű volt, és nem rendelkezett modern kényelmi eszközökkel, mint például klíma vagy automata ajtók.
Szolgálati történelem
A NER Class S1 mozdonyai kezdetben elsősorban a North Eastern Railway szolgálatában álltak, és elsősorban teherszállítási feladatokat láttak el. Az első világháború alatt ezek a mozdonyok jelentős terhet viseltek, mivel a megnövekedett katonai és ipari igények miatt a teherszállítási feladatok növekedtek. 1923-ban, a brit vasutak államosításakor, a London and North Eastern Railway (LNER) részévé váltak. Szolgálatukat a második világháború után is folytatták, egészen a kivonásukig az 1950-es években, amikor a dízelmozdonyok elkezdték kiszorítani a gőzhajtású járműveket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a NER Class S1 gőzmozdonyokból egyetlen megőrzött példány sem létezik. Az összes egységet selejtezték a kivonásukat követő évtizedek során, így ma már nincs lehetőség fizikai megtekintésükre múzeumokban vagy nosztalgiautakon.
Érdekességek és kulturális hatás
Annak ellenére, hogy a NER Class S1 gőzmozdonyok nem maradtak fenn, a vasúttörténészek és vasútmodellezők körében mégis ismert és kedvelt típus. A mozdony modellváltozatai gyakran szerepelnek vasúti modellekkel foglalkozó kiállításokon. Bár a mozdony nem jelent meg híres filmekben vagy könyvekben, a vasútbarátok körében még mindig megőrizte történelmi jelentőségét Északkelet-Anglia vasúti fejlődésének szimbolikus képviselőjeként.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 0-8-0 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Gyártási év | 1900 |
Gyártó | Darlington Works |
Típus tervezője | Wilson Worsdell |
Gyártott példányszám | 20 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google