New South Wales D50 class locomotive gőzmozdony

A New South Wales D50 class locomotive gőzmozdony az ipari forradalom ikonikus alakja, amely a 20. század elején - erőteljes teljesítményével és megbízhatóságával - a vasúti közlekedés úttörőjévé vált Ausztráliában.

Történeti háttér és gyártás

A New South Wales D50 osztályú gőzmozdonyok az 1890-es évek végén kerültek kifejlesztésre az ausztráliai New South Wales Government Railways számára. A mozdonyok gyártását az Eveleigh és a Cardiff műhelyek végezték 1896-tól kezdve. Az osztály fő célja a teherforgalom kiszolgálása volt, mivel ebben az időszakban a szén- és bányatermékek szállítása jelentős gazdasági jelentőséggel bírt.

A mozdonyokat a Baldwin Locomotive Works tervei alapján készítették, amely az Egyesült Államok egyik vezető mozdonygyártó vállalata volt. A D50 osztályú mozdonyok gyártása egészen 1910-ig tartott, és összesen 280 darab készült belőlük.

Technikai jellemzők

A D50 osztály gőzmozdonya hagyományos gőz hajtású volt, amely két hengeres, külső vezérlésű gőzgéppel működött. A mozdony tengelyelrendezése 2-8-0 volt, ami azt jelenti, hogy két vezetőkerék és nyolc hajtókerék található rajta.

A mozdony maximális sebessége körülbelül 50 km/h volt, ami a korszak tehermozdonyaival szemben megfelelő teljesítményt biztosított. A mozdony méretei impozánsak voltak, hossza meghaladta a 18 métert, és körülbelül 92 tonnát nyomott.

A gőzmozdony fa és szén tüzelésére egyaránt képes volt, a kazán nyomása pedig 175 psi (font per négyzethüvelyk) értéken működött. Az osztály egyik különleges jellemzője a nagy teherbírású futómű, amely a nehéz teherforgalom kezelésére lett tervezve.

Szolgálati történelem

A New South Wales D50 osztályú mozdonyokat főként teherforgalomban használták. Az ausztrál vasúti hálózat különböző szakaszain működtek, főként szén, érc és más nehéz áruk szállítására. Kiválóan teljesítettek a kihívásokkal teli ausztrál terepen, ahol robusztus konstrukciójuk és teljesítményük miatt kedvelték őket.

Az 1960-as évek közepén kezdték kivonni őket a forgalomból, mivel a dízelmozdonyok egyre inkább átvették a szerepüket. Az utolsó D50 osztályú mozdonyt 1972-ben vonták ki véglegesen a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több D50 osztályú mozdonyt megőriztek múzeumi célokra. Egy jól ismert példány a New South Wales Rail Transport Museum-ban található, ahol a látogatók megtekinthetik a mozdony történelmi jelentőségét és szerepét az ausztrál vasúttörténetben.

Érdekességek és kulturális hatás

A D50 osztályú mozdonyok, bár nem rendelkeznek széles körű kulturális megjelenéssel, mégis az ausztrál vasúti történelem fontos részét képezik. Modellvasútként is elérhetők, gyakran a vasútrajongók gyűjteményeiben találhatók meg. Becenevük egyszerűen „D50”, amely a vasúti szakzsargonban is gyakran előfordul.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1896
Maximális sebesség 50 km/h
Teljes tömeg 92 tonna
Tengelyelrendezés 2-8-0
Kazánnyomás 175 psi

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/New_South_Wales_D50_class_locomotive

Képek

Források: Wikipédia, Google