Nord 5.1201 to 5.1230 gőzmozdony

Az 1923 és 1934 között gyártott Nord 5.1201 to 5.1230 gőzmozdonyok jelentették a technológiai előrelépést a francia vasúti közlekedésben, kiemelkedve megbízhatóságukkal és innovatív tervezésükkel.

Történeti háttér és gyártás

A Nord 5.1201-től 5.1230-ig terjedő gőzmozdonyokat a francia Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (SACM) gyártotta 1933-ban a Nord vasúttársaság megrendelésére. Ezeket a mozdonyokat kifejezetten a növekvő utasforgalom kielégítésére fejlesztették ki, hogy gyors és megbízható szolgáltatást nyújtsanak a városok közötti forgalomban. A gyártás teljes mennyisége harminc darabot tett ki, és a mozdonyok főként Franciaországban kerültek üzembe, ahol a Nord vasúttársaság üzemeltette őket.

Technikai jellemzők

A Nord 5.1201-től 5.1230-ig terjedő mozdonyok gőzhajtásúak voltak, ami abban az időszakban széles körben elterjedt. Ezek a mozdonyok úgynevezett Pacific típusúak, ami azt jelenti, hogy tengelyelrendezésük 4-6-2. Ez négy vezető kerékkel, hat hajtókerékkel és két utánfutó kerékkel rendelkezik. A maximális sebességük körülbelül 120 km/h volt, ami lehetővé tette számukra a gyors személyszállítást. Az ilyen típusú mozdonyokat általában hosszabb távú, városközi utazásokra használták, és képesek voltak nagyobb vonatokat is vontatni, ami a korban nagy előnyt jelentett az utasforgalom kezelésében.

Szolgálati történelem

A Nord 5.1201-től 5.1230-ig terjedő mozdonyok Franciaországban, a Nord vasúttársaságnál szolgáltak. Az 1930-as években és 1940-es évek elején ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak a városok közötti forgalomban, különösen a Párizs környéki szakaszokon. A második világháború után azonban a technológia és a vasúti közlekedési igények gyors fejlődése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból, és helyüket modern dízel- és elektromos mozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Nord 5.1201-től 5.1230-ig terjedő mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn működőképes vagy múzeumi állapotban. Az ilyen mozdonyok jellemzően a lebontás sorsára jutottak a technológiai előrehaladás miatt, és ma már csak a történeti dokumentumok őrzik emléküket.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Nord 5.1201-től 5.1230-ig terjedő mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a nemzetközi színtéren, Franciaországban a vasúttörténeti kutatók körében jól ismertek. Az ilyen típusú mozdonyok közvetlen elődeiként szolgáltak a későbbi, még hatékonyabb gőzmozdony-fejlesztéseknek, és hozzásegítették a francia vasúttársaságokat a második világháború előtti és utáni időszak igényeinek kielégítéséhez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google