Történeti háttér és gyártás
A Norfolk and Western M Class gőzmozdonyokat az Egyesült Államokban gyártották 1906-ban. A Norfolk and Western Railway (N&W) megrendelésére készültek, hogy a vasúttársaság növekvő szénszállítási igényeit kielégítsék. Az M Class mozdonyokat kifejezetten tehervonatok vontatására tervezték, és a kor technológiai követelményeinek megfelelően alakították ki. A gyártás ideje alatt összesen 125 darab ilyen mozdony készült.
Technikai jellemzők
Az M Class gőzmozdonyok a gőzhajtás elvén működnek, ami a kor szokásainak megfelelően az erőt a mozdony kazánjában keletkező gőz generálta. A mozdonyok 4-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely azt jelentette, hogy négy vezető kereke és nyolc hajtott kereke volt. Ez a kialakítás különösen stabilitást és vonóerőt biztosított a nehéz tehervonatok vontatásához. A maximális sebesség, amelyet elérhettek, hozzávetőlegesen 88-96 km/h volt, ám a prioritás inkább a nagy terhek mozgatása volt, mint a sebesség.
Szolgálati történelem
A Norfolk and Western M Class mozdonyok főként az Egyesült Államok keleti részén, különösen Virginia és Nyugat-Virginia államokban működtek. Elsősorban szénszállítási feladatokat láttak el, hiszen a régió bőséges szénlelőhelyeinek köszönhetően nagy igény volt efféle tehervonatokra. Az M Class mozdonyok a gőzmozdonyok aranykorában kiemelkedő szerepet játszottak, azonban a technológia fejlődése miatt végül a modernebb dízelmozdonyok váltották fel őket. A legtöbb példányt az 1950-es években vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az M Class mozdonyok közül néhány példány megmaradt a múzeumok gyűjteményeiben. Ezek közül az egyik legismertebb a Virginia állambeli Roanoke városában található Virginia Museum of Transportation-ban van kiállítva. Ez a megőrzött mozdony fontos emléket jelent a gőzmozdonyok korából, és bemutatja a látogatóknak a Norfolk and Western Railway történetét is.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az M Class mozdonyok nem rendelkeznek olyan széles körű ismertséggel, mint néhány ikonikusabb gőzmozdony, mégis részei a modellvasúti kultúrának. Számos gyártó kínálatában találhatók meg ezek a mozdonyok különböző méretarányú modellek formájában, kiállítva a vasútrajongók számára a gőzmozdonyok jellegzetes megjelenését és történelmi jelentőségüket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-8-0 |
Maximális sebesség | 88-96 km/h |
Gyártási év | 1906 |
Példányszám | 125 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Norfolk_and_Western_M_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google