NS 1600 gőzmozdony

Az NS 1600 gőzmozdony az 1900-as évek elején forradalmasította a holland vasúti közlekedést, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával a korszak egyik legjelentősebb vasúti járművévé vált.

Történeti háttér és gyártás

Az NS 1600 gőzmozdony sorozat a Holland Államvasutak (Nederlandse Spoorwegen, NS) számára készült, amely jelentős szerepet játszott a holland vasúti közlekedés fejlődésében a 19. század végén. A mozdonyokat 1889-ben gyártották, konkrétan a Beyer, Peacock & Company által, amely Manchesterben működött. A konstrukció mögött álló cél az volt, hogy kielégítsék a megnövekedett utas- és áruszállítási igényeket, hatékony és megbízható vonatokkal.

Technikai jellemzők

Az NS 1600 gőzmozdony a hagyományos gőzmeghajtású sorozatok képviselője. A mozdony kialakítása megfelelően tükrözi a korszak technológiai színvonalát, masszív felépítése és teljesítménye pedig alkalmassá tette a nehezebb szolgálatok teljesítésére is. A gőzmozdonyok általában 2’C tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami segítette a stabil futást és az erőátvitelt. A maximális sebessége nagyban függött az alkalmazási területtől, de általában nem haladta meg a 80 km/h-t.

Szolgálati történelem

Az NS 1600 sorozatot elsősorban a fővonalakon alkalmazták, ahol jelentős szerepet játszottak az utasforgalomban. Az 1920-as évekig aktívan közlekedtek Hollandia különböző részein, majd a modernizáció és a dízelmozdonyok megjelenése fokozatosan kiszorította őket a forgalomból. A pontos kivonási dátumok eltérhettek, de általánosságban elmondható, hogy az 1950-es évekig többnyire még üzemeltek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon a források szerint nem maradt fenn egyetlen példány sem az NS 1600 gőzmozdony sorozatból. Ez gyakori a korabeli gőzmozdonyok esetében, mivel a selejtezés során a számukra nem találtak megfelelő megőrzési helyet vagy célt.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NS 1600 sorozat része volt annak a gőzmozdony-kultúrának, amely meghatározta a 19. és 20. század fordulójának közlekedési fejlődését. Bár konkrét becenevet vagy kulturális utalást nem találunk róla, a korabeli elegáns kialakítás és megbízhatóság sok vasútrajongónak jelentett inspirációt. Modellvasúti formában azonban nem jelentek meg.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NS_1600_(steam_locomotive)

Képek

Források: Wikipédia, Google