Történeti háttér és gyártás
Az NZASM 14 Tonner 0-4-0T gőzmozdony a 19. század végén jelent meg, amikor a vasúti szállítás jelentősége drámaian növekedett. Az NZASM, vagyis a Nederlandsch-Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij, egy holland vasúttársaság volt, amely a Transvaal Köztársaságban működött. A 14 Tonner gőzmozdonyt 1889-ben gyártották, hogy kielégítse a régió növekvő szállítási igényeit. A mozdonyokat a Maschinenfabrik Esslingen gyártotta Németországban, ami abban az időben vezető szerepet töltött be a vasúti járművek gyártásában. Az NZASM specifikus igényeinek kielégítése végett fejlesztették ki, hogy kisebb, de hatékony járműveket biztosítson rövid távolságú szállítmányozási feladatokra.
Technikai jellemzők
A 14 Tonner gőzmozdony kompakt kialakítású volt, amely a 0-4-0T típusú tengelyelrendezést alkalmazta. Az ilyen típusú mozdonyoknak nincsenek vezető kerekei, ami azt jelenti, hogy az összes kerék hajtott. A „T” a tank mozdonyt jelöli, ami arra utal, hogy a vizet és az üzemanyagot a mozdony magán hordozza, nem pedig külön tartálykocsin.
– Hajtásrendszer: Gőz
– Tengelyelrendezés: 0-4-0T
– Gyártó: Maschinenfabrik Esslingen
Szolgálati történelem
A 14 Tonner gőzmozdonyok főként a Transvaal Köztársaságban üzemeltek. Ezek a mozdonyok rendkívül fontos szerepet játszottak a helyi bányászati és mezőgazdasági termékek szállításában. Az NZASM vasútvonalain futottak, amelyek a régió infrastruktúrájának gerincét képezték. Szolgálatuk során megbízható munkagépként ismerték őket, habár a korabeli technológia korlátai miatt gyakori karbantartást igényeltek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik NZASM 14 Tonner 0-4-0T mozdonyt megőrizték volna múzeumi kiállításra vagy nosztalgia célokra. A legtöbb ilyen típusú mozdonyt az idők során leselejtezték vagy szétbontották.
Érdekességek és kulturális hatás
A 14 Tonner mozdonyok a vasúti történelem kedvelt alakjai, különösen azok számára, akik a vasúti technológia fejlődésének korai szakaszát tanulmányozzák. Modellvasút készítők és történészek körében népszerűek lehetnek, bár széles körben nem ismerték el őket a vasúti történelem ikonikus alakjaiként.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártás éve: | 1889 |
Tengelyelrendezés: | 0-4-0T |
Hivatkozások
NZASM 14 Tonner 0-4-0T Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google