NZASM 19 Tonner 0-4-2T gőzmozdony

Az NZASM 19 Tonner 0-4-2T gőzmozdony a 19. század végén forradalmasította a dél-afrikai vasúti közlekedést, hatékony megoldást nyújtva a nehéz terepen történő szállításra.

Történeti háttér és gyártás

Az NZASM 19 Tonner 0-4-2T gőzmozdonyt 1891-ben gyártották a Dél-afrikai Köztársaság számára, melyet akkoriban Transvaal Köztársaságnak neveztek. A mozdonyokat a német Hanomag cég készítette, az akkori növekvő vasúti hálózat igényeinek kiszolgálására. Az NZASM (Nederlandsche Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij) rendelte a mozdonysorozatot, hogy a köztársaság gazdasági fejlődését támogassa a vasúti közlekedés fejlesztésével.

Az NZASM 19 Tonnerből összesen 20 mozdony készült, melyeket kifejezetten a dél-afrikai állapotokhoz terveztek. Az igény a megbízható vasúti szolgáltatásokra különösen nagy volt az aranyláz idején, ami gazdagította és dinamizálta a régió gazdaságát.

Technikai jellemzők

Az NZASM 19 Tonner 0-4-2T gőzmozdony technikai jellemzői következetesen mutatják a korabeli gőzmozdonyok jellegzetességeit. Az elrendezése 0-4-2T, amely azt jelenti, hogy a mozdony két hajtott tengellyel és egy vezető tengellyel rendelkezett. A „T” betű a „tank” szóra utal, ami azt jelenti, hogy a mozdony saját víztartállyal van felszerelve, és nem szükséges külön tender.

  • Gőzhajtású rendszer
  • A mozdony maximális sebessége körülbelül 40 km/h
  • Tengelytáv: 1.828 mm (hajtott tengelyek között)
  • Teljes hossz: körülbelül 6 méter
  • Saját tömeg: 19 tonna

Szolgálati történelem

Az NZASM 19 Tonner mozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában használták, ahol a hegyes és sokszor kihívást jelentő terepen is képesek voltak közlekedni. A mozdonyok főként helyi személyszállító és teherszállító feladatokat láttak el. A transvaali vasúthálózatba integrálták őket, hogy támogassák a régió gyors gazdasági fejlődését.

A mozdonyok hosszú szolgálati életet futottak be, és több évtizeden keresztül megbízhatóan működtek. Végül a technológiai fejlődés és a modernizáció szükségessége miatt kivonták őket a forgalomból. A pontos kivonás időpontja nem ismert.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármelyik NZASM 19 Tonner mozdony megmaradt volna múzeumi vagy bármilyen más célra. A mozdonyok valószínűleg a történelem során megsemmisültek vagy szétszedték őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A mozdonyok a modellezők körében ismertek lehetnek, de nincs információ arról, hogy széles körben elterjedtek volna a modellvasúti világban. Nincs adat arról, hogy filmekben vagy más kulturális alkotásokban szerepeltek volna.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NZASM_19_Tonner_0-4-2T

Képek

Források: Wikipédia, Google