Történeti háttér és gyártás
Az NZASM 19 Tonner 0-4-2T gőzmozdonyt 1891-ben gyártották a Dél-afrikai Köztársaság számára, melyet akkoriban Transvaal Köztársaságnak neveztek. A mozdonyokat a német Hanomag cég készítette, az akkori növekvő vasúti hálózat igényeinek kiszolgálására. Az NZASM (Nederlandsche Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij) rendelte a mozdonysorozatot, hogy a köztársaság gazdasági fejlődését támogassa a vasúti közlekedés fejlesztésével.
Az NZASM 19 Tonnerből összesen 20 mozdony készült, melyeket kifejezetten a dél-afrikai állapotokhoz terveztek. Az igény a megbízható vasúti szolgáltatásokra különösen nagy volt az aranyláz idején, ami gazdagította és dinamizálta a régió gazdaságát.
Technikai jellemzők
Az NZASM 19 Tonner 0-4-2T gőzmozdony technikai jellemzői következetesen mutatják a korabeli gőzmozdonyok jellegzetességeit. Az elrendezése 0-4-2T, amely azt jelenti, hogy a mozdony két hajtott tengellyel és egy vezető tengellyel rendelkezett. A „T” betű a „tank” szóra utal, ami azt jelenti, hogy a mozdony saját víztartállyal van felszerelve, és nem szükséges külön tender.
- Gőzhajtású rendszer
- A mozdony maximális sebessége körülbelül 40 km/h
- Tengelytáv: 1.828 mm (hajtott tengelyek között)
- Teljes hossz: körülbelül 6 méter
- Saját tömeg: 19 tonna
Szolgálati történelem
Az NZASM 19 Tonner mozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában használták, ahol a hegyes és sokszor kihívást jelentő terepen is képesek voltak közlekedni. A mozdonyok főként helyi személyszállító és teherszállító feladatokat láttak el. A transvaali vasúthálózatba integrálták őket, hogy támogassák a régió gyors gazdasági fejlődését.
A mozdonyok hosszú szolgálati életet futottak be, és több évtizeden keresztül megbízhatóan működtek. Végül a technológiai fejlődés és a modernizáció szükségessége miatt kivonták őket a forgalomból. A pontos kivonás időpontja nem ismert.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármelyik NZASM 19 Tonner mozdony megmaradt volna múzeumi vagy bármilyen más célra. A mozdonyok valószínűleg a történelem során megsemmisültek vagy szétszedték őket.
Érdekességek és kulturális hatás
A mozdonyok a modellezők körében ismertek lehetnek, de nincs információ arról, hogy széles körben elterjedtek volna a modellvasúti világban. Nincs adat arról, hogy filmekben vagy más kulturális alkotásokban szerepeltek volna.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NZASM_19_Tonner_0-4-2T
Képek
Források: Wikipédia, Google