NZASM 32 Tonner 0-4-2RT gőzmozdony

Az NZASM 32 Tonner 0-4-2RT gőzmozdony a dél-afrikai vasúttörténet egyik meghatározó szereplője volt, robusztus felépítésével és megbízhatóságával nagyban hozzájárult a régió vasúti hálózatának fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az NZASM 32 Tonner 0-4-2RT gőzmozdonyt az 1890-es években tervezték és gyártották. Az NZASM, vagyis a „Nederlandsche Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij”, egy holland vasúttársaság volt, amely a Dél-Afrikai Köztársaság vasúti infrastruktúrájának fejlesztéséért felelt. Az 1894-ben gyártott mozdonyokat a Berliner Maschinenbau gyártó cég készítette Németországban. Az igény a növekvő szállítási kapacitás kielégítésére és a hatékonyabb vasúti szállítás megvalósítására irányult, amely a bányák és települések közötti szállítást szolgálta.

Technikai jellemzők

Az NZASM 32 Tonner 0-4-2RT mozdony egy gőzmozdony, amelyet kettős hajtási tengellyel terveztek. A tengelyelrendezése 0-4-2, amely két kapcsolt hajtott tengelyt és egy vezetőtengelyt jelent. Ez a konfiguráció az alacsony sebességű, de erős vonóerőre optimalizált. A mozdony hossza és magassága nem konkrétan dokumentált, de kisebb méretű gőzmozdonyok közé tartozott, amelyet speciálisan a dél-afrikai környezethez terveztek. A gőzmeghajtás lehetővé tette a korabeli technológiai szintű maximális sebességet és hatótávolságot.

Szolgálati történelem

Az NZASM 32 Tonner mozdonyokat főként Dél-Afrikában használták a bányák és ipari területek közötti szállításra, valamint a vasúttársaság hálózatán belüli teherforgalomra. A mozdonyok megbízhatósága és erős húzóereje miatt népszerűvé váltak a vasúti dolgozók körében. A szolgálatból történő kivonásuk pontos dátuma nem dokumentált, de valószínűleg az első világháború utáni években kezdődött, amikor a technológiai fejlődés újabb és hatékonyabb mozdonyokat eredményezett.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NZASM 32 Tonner 0-4-2RT gőzmozdonyok közül nem maradt fenn eredeti példány a mai napig. Ez annak is köszönhető, hogy az ipari vasutakra tervezett mozdonyok gyakran erősen elhasználódtak és a selejtezést követően ritkán kerültek megőrzésre vagy múzeumokba.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NZASM 32 Tonner nem vált közismertté kulturális szempontból, érdekes történeti jelentősége van a dél-afrikai vasút fejlesztésében. A mozdony modellvasúti elterjedtsége korlátozott, és becenevekről vagy köznyelvi elnevezésekről nem található információ.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

További információ itt

Képek

Források: Wikipédia, Google