NZR C class (1873) gőzmozdony

Az 1873-as NZR C class gőzmozdony a korai új-zélandi vasúti fejlődés egyik meghatározó eleme volt, amely a helyi közlekedés dinamikáját forradalmasította.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR C class gőzmozdony a 19. század végén készült az Új-Zélandi Vasúttársaság (New Zealand Railways, NZR) megrendelésére. Az 1873-as modell egyike volt az első, kifejezetten a szigetország igényei szerint tervezett és gyártott gőzmozdonyoknak. Ezek a mozdonyok az Új-Zéland növekvő vasúti hálózatának bővítésére szolgáltak, és céljuk az volt, hogy hatékonyan megfeleljenek a helyi szükségleteknek, különösen a belföldi személy- és teherszállításban.

A mozdonyokat a Vulcan Foundry nevű cég gyártotta, melynek székhelye Angliában, Lancashire-ben volt. Az 1873 és 1875 közötti időszakban összesen 16 darabot gyártottak, ami akkoriban jelentős számnak számított. Ezek a mozdonyok Új-Zéland különböző vonalain kerültek forgalomba.

Technikai jellemzők

Az NZR C class gőzmozdony technikai jellemzői különlegesnek számítottak a maguk idejében. Gőzhajtású rendszerrel működtek, amely lehetővé tette számukra, hogy hatékonyan közlekedjenek a hegyvidéki és sík területeken egyaránt.

  • Teljesítmény: A mozdonyokat két hengeres, belső elrendezésű gőzgéppel szerelték fel, amelyek megfelelő erőt biztosítottak a szállítási feladatokhoz.
  • Tengelyelrendezés: A C class 0-4-2 típusú tengelyelrendezéssel lett kialakítva, ami megfelelő stabilitást és súlyelosztást biztosított.
  • Maximális sebesség: Bár pontos adatokat nehéz találni, a gőzmozdonyok jellemzően 50 km/h körüli sebességre voltak képesek.
  • Méretek: A mozdony hossza körülbelül 11 méter volt, míg tömege elérte a 28 tonnát.

Szolgálati történelem

Az NZR C class mozdonyokat főként személy- és teherszállítási feladatokra használták Új-Zélandon. A mozdonyok egyik kiemelkedő jellemzője az volt, hogy viszonylag jól alkalmazkodtak az ország különféle terepviszonyaihoz, ami hozzájárult sikeres üzemeltetésükhöz több évtizeden keresztül.

A szolgálatot 1920-as évek végére fokozatosan csökkentették, majd 1930-as évek elején több mozdonyt kivontak a forgalomból. Ezen kivonások oka az újabb, hatékonyabb és karbantartási szempontból is kedvezőbb mozdonyok megjelenése volt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NZR C class mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn megőrzésre, és úgy tűnik, hogy a múzeumokban sem található belőlük kiállítva. Ennek ellenére ezek a mozdonyok az új-zélandi vasúttörténet emlékezetének részét képezik.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NZR C class mozdonyok nem váltak szélesebb kulturális ikonokká, jelentős szerepet játszottak az új-zélandi vasúthálózat kiépítésében és járultak hozzá az ország gazdasági fejlődéséhez a 19. század végén. Modellvasúti körökben nem kaptak kiemelt figyelmet, bár az új-zélandi vasút történetét kutatók számára érdekes tanulmányok témája lehet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Forrás: Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google