NZR S class gőzmozdony

Az 1880-as években az NZR S class gőzmozdony fontos szerepet játszott Új-Zéland vasúthálózatának fejlesztésében, hiszen megbízható teljesítményével és sokoldalúságával segítette a vasúti közlekedés hatékonyságának növelését az országban.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR S osztályú mozdonyokat 1880-ban tervezték, hogy a szélesedő új-zélandi vasúti hálózat igényeit kielégítsék. Ezeket a gőzmozdonyokat az amerikai Rogers Locomotive and Machine Works gyártották, amely akkoriban az egyik legismertebb gyártó volt a világon. Összesen 10 darabot készítettek ebből a típusból, amelyeket az Új-Zélandi Államvasút (NZR) számára rendeltek meg.

Technikai jellemzők

Az NZR S osztályú mozdonyok gőzhajtással működtek, ami a korszak technológiai vívmányainak csúcsát jelentette. Kialakításuk során figyelembe vették a magas teljesítményigényt és a tartósságot. A mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami segítette a stabilitást és a sebesség növelését. Maximális sebességük elérte a 97 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedőnek számított.

Szolgálati történelem

Az NZR S osztályú mozdonyok főként személyszállító feladatokat láttak el, Új-Zéland különböző vasútvonalain. Az első évtizedekben kiemelkedő megbízhatósággal működtek, és hozzájárultak az ország vasúti közlekedésének fejlődéséhez. Az 1920-as években fokozatosan vonták ki őket a forgalomból, helyüket modernebb mozdonyok vették át. Bár konkrét balesetekről nincs információ, a mozdonyok általánosan elismert megbízhatósággal szolgáltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az NZR S osztályú mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn napjainkban. Nincsenek múzeumi kiállításokon vagy nosztalgiavonatokban szereplő darabok.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak az Új-Zélandi Államvasút történetében, hozzájárultak a vasúti infrastruktúra kiépítéséhez és bővítéséhez a 19. század végén.
  • Modellezők körében nem váltak kifejezetten népszerűvé, mivel fizikai példányok nem maradtak fenn, így kevésbé ismertek szerte a világon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 97 km/h
Gyártási év 1880
Gyártó Rogers Locomotive and Machine Works
Példányszám 10

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_S_class

Képek

Források: Wikipédia, Google