Történeti háttér és gyártás
Az NZR G osztály (1874) gőzmozdonyok Új-Zéland vasúthálózatának egyik korai, jelentős típusát képviselik. Az 1870-es években az új-zélandi vasút dinamikus fejlődésnek indult, ami szükségessé tette új, megbízható mozdonyok beszerzését a folyamatosan növekvő személy- és teherszállítási igények kielégítésére. Az NZR G osztályt a brit Avonside Engine Company gyártotta 1874-ben. Összesen 3 darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az NZR G osztály mozdonyai gőzhajtásúak voltak, amely akkoriban a legelterjedtebb hajtásrendszernek számított. A gépek egyszerű és hatékony szerkezetük révén jól megfeleltek a kor követelményeinek. A mozdony tengelyelrendezése 0-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy hat hajtott tengellyel rendelkeztek, de nem volt szabadon futó vagy vezető tengelyük. Ez a konfiguráció kiváló tapadást biztosított a nehéz rakományok vontatásához.
Szolgálati történelem
Az NZR G osztály mozdonyait Új-Zéland különböző részein használták. Elsősorban teherszállításra alkalmazták őket, de alkalmanként személyszállítási feladatokat is elláttak. Szolgálatukat az 1880-as évek végéig folytatták, amikor újabb, modernebb típusok kezdték leváltani őket. A mozdonyokat a 20. század elejére fokozatosan kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az NZR G osztály egyetlen példánya sem maradt fenn a mai napig. A mozdonyok teljesen eltűntek, és egyetlen darab sem került múzeumba vagy megőrzésre.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a korai új-zélandi vasúttörténet szerves részét képezik, az NZR G osztály mozdonyai nem váltak különösebb kulturális ikonná. Modellvasúti változatok nem készültek róluk, és a köznyelv sem őriz különleges becenevet számukra. Azonban fontosak voltak a korai vasúthálózat kiépítésében és annak fejlesztésében Új-Zélandon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
További információ az NZR G class (1874) gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google