Történeti háttér és gyártás
Az NZR K class (1877) gőzmozdony Új-Zélandon készült az 1870-es évek végén. A mozdonyt az új-zélandi vasúti hálózat bővülése és a növekvő szállítási igények hívták életre, amelyek hatékonyabb és erősebb járműveket követeltek meg. A K class mozdonyainak gyártását az Avonside Engine Company végezte Bristolban, Angliában. Az első példányokat 1877-ben mutatták be, és az új-zélandi állami vasutak számára szállították le. A gyártás az 1870-es évek végére, 1880 elejére összpontosult, és összesen 11 darabot készítettek ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az NZR K class gőzmozdony gőzhajtással működött, ami abban az időben a legelterjedtebb meghajtási forma volt a vasúti közlekedésben. A mozdony 2-4-2 kerékelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelentette, hogy két futókereket, négy hajtókereket és két hátsó futókereket foglalt magában. Ez az elrendezés megfelelő stabilitást és tapadást nyújtott, miközben lehetővé tette, hogy a mozdony simán vegye a kanyarokat. A maximális sebességük körülbelül 60 km/h volt, amit az foglalatosságuk alapján nagy teljesítménynek számított akkoriban.
Szolgálati történelem
Az NZR K class mozdonyokat széles körben használták Új-Zélandon különböző típusú vonatok, köztük tehervonatok és személyvonatok vontatására. A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízhatónak és hatékonynak bizonyultak, jelentősen hozzájárulva az ország gazdasági növekedéséhez és infrastruktúrájának kiépítéséhez. Az 1910-es évek végéig aktív szolgálatban maradtak, ekkor kezdte meg az újabb és modernebb mozdonyok bevezetését az új-zélandi vasúttársaság.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az NZR K class mozdonyok egyetlen példánya sem maradt fenn teljes egészében. A legtöbb példányukat a 20. század közepére selejtezték, és azóta nem kerültek elő helyreállítható állapotban.
Érdekességek és kulturális hatás
A K class mozdonyok fontos részét képezték Új-Zéland vasúti történelmének, és nagyban hozzájárultak az ország iparosodásához. Bár egyetlen példány sem maradt fenn, a rajongók és történelem iránt érdeklődők körében még mindig nagy népszerűségnek örvendenek. Több modellvasúti gyártó is készített már méretarányos modellt a K class mozdonyokról, így a vasúti modellezés szerelmesei számára tovább élhetnek ezek a jellegzetes gőzmozdonyok.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1877 |
Kerekek elrendezése | 2-4-2 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_K_class_(1877)
Képek
Források: Wikipédia, Google