Történeti háttér és gyártás
Az NZR NA osztályú gőzmozdonyok az új-zélandi vasúti rendszer számára készültek az 1890-es években. Az első példány 1894-ben gördült le a gyártósorról a Neilson and Company által, amely egy skót mozdonygyártó vállalat volt Glasgowban. Ezek a mozdonyok azért készültek, hogy kielégítsék az Új-Zélandi Vasút (New Zealand Railways, NZR) növekvő igényeit, amely a XIX. század végén előtérbe helyezte az ország vasúti hálózatának bővítését és modernizálását. Az NZR NA osztályból összesen 11 darabot gyártottak.
Technikai jellemzők
Az NZR NA osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, és a 2-6-2 kerékkonfigurációval rendelkeztek, amelyet gyakran „Prairie” típusúnak neveznek. Ez a kialakítás lehetővé tette a mozdony számára, hogy kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtson mind a sebesség, mind a vonóerő szempontjából. Az NA osztály maximális sebessége a korabeli viszonyok között megfelelő volt, bár pontos adatokat erre vonatkozóan nem találni. A mozdonyok tüzelőanyagként szenet használtak, és víztartályaikban szállították a működéshez szükséges vizet.
Szolgálati történelem
Az NZR NA osztályú mozdonyokat elsősorban Új-Zélandon használták, ahol különböző típusú vonatokat, például személy- és tehervonatokat vontattak. A mozdonyok a sziget ország hegyvidéki és változatos terepviszonyai között is jól teljesítettek. Az NA osztályú gőzmozdonyokat a XX. század elején kezdte kivonni az NZR a forgalomból, ahogy a modernebb típusú mozdonyok és a dízeltechnológia teret nyertek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy az NZR NA osztályú mozdonyokból bármilyen fennmaradt példány megtekinthető lenne múzeumokban vagy nosztalgia vonatok részeként. Az ilyen korú mozdonyok esetében gyakran előfordul, hogy az idő vasfoga miatt nem maradnak fenn autentikus példányok.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NZR NA osztályú mozdonyok nem különösebben híresek a vasútmodellezők körében, és nincsenek ismert beceneveik vagy különleges helyük a populáris kultúrában. Az ilyen típusú mozdonyok gyakran a mindennapi vasúti működés hangsúlytalan szereplői voltak, amelyek a mindennapi közlekedés zökkenőmentességéért feleltek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Példányszám | 11 |
Kerékkonfiguráció | 2-6-2 |
Gyártási év | 1894 |
Gyártó | Neilson and Company |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google