Történeti háttér és gyártás
A New Zealand Railways (NZR) U osztályú gőzmozdonyai az 1890-es évek végén jelentek meg, válaszul az új-zélandi vasúti hálózat bővülő igényeire. Az 1894-es évtől kezdve gyártották ezeket a mozdonyokat, amelyeket a Nasmyth, Wilson and Co a brit Manchesterben készített. Az U osztály egy fontos típust képviselt, hiszen az új-zélandi távolsági vasúti közlekedés követelményeinek kielégítésére fejlesztették ki.
Az NZR rendelte meg őket, hogy modernizálják vasúti flottájukat, és hatékonyabbá tegyék a közlekedést. Összesen 10 darab készült ebből a típusból, és a gyártás kizárólag az export céljára, Új-Zéland számára történt.
Technikai jellemzők
Az NZR U osztály gőzmozdonyai a kor technikai színvonalát tükrözték, gőzhajtású rendszereiket a korszerűnek számító megoldások jellemezték. A mozdonynak 4-6-0 tengelyelrendezése volt, ami a stabilitást és a teljesítményt egyaránt szolgálta.
– Teljesítmény: Az U osztály mozdonyok képesek voltak a nagy távolságok megtételére, azonban pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre.
– Maximális sebesség: Az ilyen típusú gőzmozdonyok általában 80-100 km/h sebességre voltak képesek, bár pontos adat nem található.
– Méretek: Pontos méretadatok nem állnak rendelkezésre, de hasonló mozdonyok esetében a hossz körülbelül 15 méter lehetett.
Szolgálati történelem
Az U osztályú mozdonyok nagy jelentőséggel bírtak az új-zélandi vasúti hálózatban. Elsősorban személy- és teherszállításra használták őket, és fontos szerepet játszottak a kontinensnyi szigeten történő közlekedés biztosításában. Idővel azonban a technológiai fejlődés és az új típusok megjelenése miatt ezek a mozdonyok elavultnak számítottak, és a 20. század közepe felé fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy bármelyik U osztályú mozdony fennmaradt volna az utókor számára. Múzeumi kiállításokról vagy nosztalgiautazásokról sincs adat.
Érdekességek és kulturális hatás
Az U osztályú mozdonyok kulturális vagy modellvasúti elterjedtségéről kevés információ áll rendelkezésre. Nem ismertek olyan becenevek vagy köznyelvi elnevezések, amelyekkel ezeket a mozdonyokat illették volna.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google