NZR UB class gőzmozdony

Az NZR UB class gőzmozdony az 1890-es évek Új-Zélandjának vasúti aranykorában vált népszerűvé, megbízhatóságával és teljesítményével hozzájárulva az ország gazdasági fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR UB osztályú gőzmozdonyok az Új-Zélandi Vasúttársaság (NZR) megbízásából készültek, 1898-ban. Ezeket a gőzmozdonyokat azért fejlesztették ki, hogy megfeleljenek az egyre növekvő vasúti közlekedési igényeknek Új-Zélandon. A mozdonyokat a Dubs and Company, egy skót székhelyű vállalat gyártotta. A gyártás során összesen 12 ilyen mozdony készült, melyeket az államvasút rendelt meg a gyorsabb és hatékonyabb személy- és teherfuvarozásra.

Technikai jellemzők

Az NZR UB osztály gőzmozdonyai technikailag fejlettek voltak a maguk korában. A mozdonyok gőzhajtásúak, a hajtóműveket a gőzenergia működtette, amelyet a kazánban hevített víz biztosított. Ezek a mozdonyok képesek voltak nagy teljesítményre és rugalmas alkalmazásra személy- és tehervonatok vontatására egyaránt. A tengelyelrendezésük 4-6-0, ami azt jelenti, hogy négy vezető tengely és hat hajtott tengely található a mozdonyon. Az egész konstrukció stabil és megbízható működést garantált, ami kulcsfontosságú volt a hegyvidéki vonalakon is.

Szolgálati történelem

Az UB osztályú mozdonyokat főként Új-Zéland különböző vasútvonalain használták, ahol mind személy-, mind teherfuvarozásban jelentős szerepet játszottak. A mozdonyok kiemelkedő teljesítményt nyújtottak a nehéz terepviszonyok között is. Szolgálatuk során azonban viszonylag hamar kivonták őket a forgalomból, mivel az újabb, modernebb mozdonyok átvették a helyüket. Az UB osztályú mozdonyokat az 1920-as évek végére fokozatosan selejtezték le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az NZR UB osztályú gőzmozdonyokból nincs megőrzött példány. A múzeumokban sem találhatóak meg ezek a mozdonyok, így az érdeklődők csak a fennmaradt dokumentációk és fényképek alapján ismerhetik meg őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NZR UB osztályú mozdonyok nem váltak kultikus jelentőségűvé, a vasúttörténészek és a vasúti rajongók körében mégis érdeklődést keltenek a korabeli vasúti innováció és a skót gyártástechnológia miatt. Modellvasúti változataik nem készültek, így elsősorban a történelem iránt érdeklődők figyelmére tarthatnak számot.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1898
Tengelyelrendezés 4-6-0
Példányszám 12

Hivatkozások

NZR UB class

Képek

Források: Wikipédia, Google