Történeti háttér és gyártás
Az NZR V osztályú gőzmozdonyt az Új-zélandi Állami Vasút (New Zealand Railways, NZR) számára fejlesztették ki. A mozdony gyártását az 1880-as évek közepén kezdték meg, pontosan 1885-ben. A mozdonyokat az Avonside Engine Company építette meg, amely jelentős szerepet játszott az új-zélandi vasúti hálózat fejlesztésében ebben az időszakban. Az NZR V osztályt kifejezetten az új-zélandi körülményekhez igazítva tervezték, hogy megfeleljen a szűk nyomtávú vasútvonalak igényeinek. A különleges tervezési szempontok miatt a mozdonyok jó manőverezhetőséggel és hatékony teljesítménnyel rendelkeztek.
Technikai jellemzők
Az NZR V osztály egy gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet kifejezetten a szűk nyomtávú vasútvonalakra terveztek. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-2 volt, amely lehetővé tette a stabil és kiegyensúlyozott működést, különösen kanyarokban. A mozdony főbb mérőszámai közé tartozott a maximális sebesség és a súlyelosztás, amelyeket az új-zélandi terepviszonyokhoz optimalizáltak.
A mozdony kazánja és hajtásrendszere a kor legmodernebb technológiáját tükrözte. A hajtásrendszer gőzturbinán alapult, amely az új-zélandi vasúti igényekhez igazodva biztosította a szükséges teljesítményt. Az NZR V osztályú mozdonyok egyedi jellemzője, hogy könnyen karbantarthatók voltak, és egyszerűsített vezérlési rendszert alkalmaztak.
Szolgálati történelem
Az NZR V osztályú gőzmozdonyokat elsősorban Új-Zéland különböző vasútvonalain alkalmazták. A mozdonyok jelentős sikereket értek el az áruszállításban, de alkalmanként személyszállításra is használták őket. Az 1885-ös bevezetést követően ezek a mozdonyok hosszú éveken át fontos szerepet játszottak az új-zélandi vasúti közlekedésben, egészen addig, amíg a dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan át nem vették a helyüket. A mozdonyok pontos kivonási évéhez kapcsolódó adat nem ismert, de az ilyen típusú gőzmozdonyok általában a 20. század első felében kezdtek eltűnni a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy az NZR V osztályból bármely példány túlélte volna az idő vasfogát, és ma múzeumban lenne kiállítva. Az ilyen típusú mozdonyok közül nem számos példány maradt fenn. Az új-zélandi múzeumokban és vasúttörténeti kiállításokon ritkán találhatók meg az ilyen korai gőzmozdonyok.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NZR V osztályú mozdonyok erős hatást gyakoroltak az új-zélandi vasúti kultúrára. Bár a filmekben vagy könyvekben való megjelenéshez kapcsolódó információk nem ismertek, a mozdonyok jelentősége a korabeli vasúti közlekedés fejlesztésében vitathatatlan. Modellvasút-gyártásához kapcsolódóan azonban nincs információ. Az ilyen típusú mozdonyok általában népszerűek voltak a vasútbarátok körében, és különleges helyet foglaltak el a vasúttörténeti emlékezetben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_V_class
Képek
Források: Wikipédia, Google