Történeti háttér és gyártás
Az Ouest 2901 és 2902 villamos motorvonatok 1908-ban készültek a francia vasúti közlekedés igényeire szabva. Az első elektromos motorvonatok közé tartoztak Európában, és a francia Nyugati Vasúttársaság (Compagnie des chemins de fer de l’Ouest) megrendelésére készültek. A cél az volt, hogy a növekvő városi és elővárosi közlekedési igényeket kielégítsék, és javítsák a vasúti szolgáltatások hatékonyságát és pontosságát.
A gyártást a franciaországi Sées-ben található gyár végezte, és az Ouest vasúttársaság a projekt fő finanszírozója volt. A típus kifejlesztésének egyik fő oka az elektromos technológia korai hírnevének megalapozása és a dízel hajtású vonatok alternatíváinak keresése volt. A gyártás során összesen két példány készült, melyeket 2901 és 2902 számmal láttak el.
Technikai jellemzők
Az Ouest 2901 és 2902 villamos motorvonatok jellemzői közé tartozik az elektromos hajtásrendszer, mely akkoriban újdonságnak számított. A vonat maximális sebessége elérte a meghökkentő 105 km/h-t, ami jelentős előrelépést jelentett a korábbi vasúti járművekhez képest. Az akkori technológiai színvonalat tekintve, a vonatok kialakítása úttörőnek számított.
A motorvonatok kényelmes utazási feltételeket kínáltak a korhoz képest, és több osztályra osztottak, hogy a különböző utazási igényeket kielégítsék. Az egyes szerelvények tengelyelrendezése és futóműve biztosította a stabilitást és a komfortos utazást. A járművek lényegesen halkabbak és környezetbarátabbak voltak a gőzmozdonyokhoz képest.
Szolgálati történelem
A 2901 és 2902 motorvonatok elsősorban Franciaország nyugati részén, a Párizs körüli elővárosi vonalakon szolgáltak. A vonatokat utasszállításra használták, és a vasúti hálózat modernizálását célozták meg. Különösen a napi ingázók között lettek népszerűek, mivel jelentős időmegtakarítást kínáltak.
Bár a vonatok technológiailag előre mutatóak voltak, az üzemeltetésük végül korlátozott időszakra szólt, mivel a további technológiai fejlesztések és modernizációk során újabb típusok váltották fel őket. Pontos kivonási időpontjuk és a selejtezésük időpontja nem áll rendelkezésre, de valószínűsíthető, hogy az 1930-as évek elején megszűnt a szolgálatuk.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik Ouest 2901 vagy 2902 motorvonat megőrzésre került volna múzeumi formában. Az ilyen korai elektromos járművek megőrzése ritka, mivel sokuk elavult technológiákat használt, és a későbbi fejlesztések során sok esetben megsemmisítették őket.
Érdekességek és kulturális hatás
Az Ouest 2901 és 2902 motorvonatok a maga korában lenyűgöző technológiai újításokat képviseltek, és hozzájárultak a vasút történetének alakulásához Franciaországban. Bár nem váltak köznyelvi ikonokká, hatásuk a későbbi elektromos motorvonatok fejlesztésében megfigyelhető.
Nem állnak rendelkezésre információk arról, hogy a vonatok modellvasúti formában elérhetőek lennének, és kulturális vagy történelmi jelentőségük sem vált széles körben ismertté. Ettől függetlenül a vasúti technológia rajongói számára érdekes csemege lehet a korai elektromos vonatokkal kapcsolatos történetük.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Villamos motorvonat |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Ouest_2901_and_2902
Képek
Források: Wikipédia, Google